Wat doe jij met afval? Duurzaamheid en innovatie

In India hebben ze eind 2016 alle bankbiljetten van 500 en 1.000 roepi ongeldig verklaard, waarmee het land zich voor het vraagstuk geplaatst zag wat te doen met de 57 miljard ongeldige bankbiljetten (Dölcken, 2017). In het verleden werden ze vernietigd: eerst in de shredder en dan eindigden ze op een vuilstort of in de verbrandingsoven. Niet echt een duurzame oplossing. Nu steeds meer gedacht wordt hoe we cradle-to-cradle kunnen werken, ligt er een uitdaging om te kijken hoe wij met ons afval omgaan.

Duurzame innovatie

In het geval van de Indiase bankbiljetten kwam het Venlose bedrijf Kusters Engineering op het idee om het eens anders aan te pakken. Er werd een design wedstrijd uitgeschreven waarin jonge ontwerpers aan de slag gingen om nieuwe toepassingen te bedenken voor het waardeloze geld. Op deze manier kwamen diverse creatieve ideeën naar boven om afgedankt geld een nieuw leven te geven als constructieplaten, meubels, portemonnee en potlood. Een mooi initiatief om acties aan de slag te gaan met recycling. Misschien dienen we hier een kleine kanttekening te maken dat de productie duurzamer gebeurt dan het vernietigen uiteraard.

Duurzame innovatieHet zet je wel aan het denken wat er gebeurt met het afval in jouw organisatie. Heeft iemand er al bij stil gestaan of deze duurzaam verwerkt of gerecycled wordt? Meestal is dit niet onze core business en krijgt het weinig aandacht. Toch is het de moeite waard hier aandacht aan te besteden, zeker wanneer het afvoeren van afval in sommige gevallen steeds duurder wordt.

Vertrouwen

Je ziet de afgelopen jaren steeds meer voorbeelden voorbij komen van bedrijven die succesvol hebben nagedacht over hergebruik van hun afval. Duurzame innovatie die vruchten afwerpt.  In sommige gevallen blijkt dit zelfs een zeer lucratieve business te zijn. Denk bijvoorbeeld aan ECOR en Avery Dennison die het afval van stickers hergebruiken in panelen en Black Bear Carbon die black carbon wint uit oude, afgedankte autobanden. (Circulair Ondernemen, sd)

Creativiteit

Genoemde oplossingen vind je niet door de geijkte paden te bewandelen. Immers, we weten maar al te goed, wanneer je blijft doen wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gekregen. Creatief ‘out of the box’ denken is dan ook vereist om dergelijke innovatieve ideeën te ontplooien. Zelfs wanneer je niet zo bezig bent met duurzame innovatie, kan creativiteit helpen om mensen met ideeën te laten komen om je bedrijfsvoering verder te verbeteren en optimaliseren. De moeite waard dus om binnen je bedrijf een cultuur te creëren waarin creatief denken wordt gestimuleerd. Hoe je dat kunt doen? Volg dan deze blog volgende week weer. Dan volgen tips hoe je creativiteit in je organisatie kunt bevorderen.

 

Verwijzingen

Circulair Ondernemen. (sd). Opgehaald van Circulairondernemen.nl: http://hmnc.nl/2zErce6

Dölcken, S. (2017, september 27). Een potlood van ongeldige bankbiljetten. Dagblad De Limburger, p. 15.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *