Appen, bellen en grenzen stellen.

De mobiele telefoon is niet meer weg te denken uit ons leven. Sociale contact zijn in de loop van de jaren verschoven van face-to-face contact, naar brieven schrijven, van mail naar app en van sociale bijeenkomsten naar social media. Hiermee lijken ook de omgangsnormen te zijn veranderd. De mobiele telefoon heeft niet alleen veel deuren geopend, het heeft ook een gedragsverschuiving laten zien (Willems & Lammers, 2017). Wat betekent dit voor de onderliggende waarden? Wordt het niet tijd hier eens te denken aan grenzen stellen?

Onbeschoft gedrag…

“I.v.m. uw privacy helpen wij u niet tijdens uw telefoongesprek. Wij helpen u graag verder na uw telefoongesprek”. Met deze tekst worden klanten verwelkomd aan de balie van tankstation Olie in Wesepe. Een initiatief van Jorien Wigink. Hiermee worden klanten op een respectvolle, doch duidelijke manier gewezen op hun gedrag. Steeds vaker worden we geconfronteerd met mensen die de te pas en te onpas bezig zijn met hun telefoon. Wie heeft er niet ooit aan een kassa in de supermarkt staan wachten op iemand die al druk append of ‘facebookend’ ondertussen aan het zoeken was naar de portemonnee, wat natuurlijk niet snel genoeg ging aangezien ons brein niet kan kan met dit soort multitasken. Of wat dacht je van het meegenieten in de trein van gesprekken van andere mensen, waarbij het niet uitzonderlijk is dat de inhoud ervan deels vertrouwelijk of privé is. Je hebt niet veel keuze. Wanneer je niet in een stiltecoupé zit mag je er noodgedwongen meeluisteren.

…Of verschuiving van etiquette?

De mobiele telefoon is niet meer weg te denken uit ons leven. Ik geef dan ook ruiterlijk toe dat ook ik zelden de deur uit ga zonder mijn eigen smartphone. Het heeft natuurlijk een heel scala mogelijkheden voor ons geopend. De wereld is kleiner geworden, alles ligt binnen handbereik en het is nu net zo gemakkelijk contact te leggen en onderhouden met iemand aan de andere kant van deze aardbol als met de buren. Toch kan ik me de reactie van Jorien helemaal voorstellen. Het komt regelmatig voor dat ik bijna omver wordt gelopen door iemand die de hond aan uitlaten is en tegelijkertijd de laatste berichten op facebook checkt. Het toppunt vond ik toch wel toen ik een jonge vader, met een kind van een jaar op twee op de fiets, zag fietsen op een drukke weg midden in de stad, terwijl hij druk bezig was met appen en zijn blik meer op de telefoon was gericht dan op de weg.

Je merkt het aan mijn reactie, dit gedrag kan ook bij mij werken als ene rode lap op en stier. Ben ik al zover opgeschoven dat ik inmiddels tot de ‘fossielen’ behoor die nog niet doorhebben dat dit de nieuwe etiquette is?

Waarden en menselijke drijfveren

Ik heb daar eens over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat het behoren tot de ‘fossielen’ niet betekent dat je alles opzij hoeft te schuiven. Er blijven bepaalde normen en waarden die tijdloos zijn en ook gelden in het huidige mobiele tijdperk. ‘Respect’ is er zo een. Het getuigt van weinig respect wanneer je verwacht dat iedereen voor je dient te wijken en je geen contact hoeft te maken alleen omdat je druk in je eigen wereldje bezig bent. Eén van de menselijke drijfveren van alle tijden is de behoefte aan waardering. Hoe gewaardeerd voel jij je wanneer iemand zijn mobieltje belangrijker vindt dan jou?

Als we uitgaan van een basiswaarde als ‘respect’ en de menselijke behoefte aan waardering, dan vraagt dit eens kritisch te kijken naar je eigen mobiele gedrag en dat van je medewerkers.

De leider offline

Binnen organisaties zien we vaak hetzelfde gebeuren: de mobiele telefoon gaat overal mee naar toe. Over het algemeen zien we dat de ‘oude’ gedragsnormen op het werk nog sterker doorleven dan daarbuiten. Toch zie je ook hier de verschuiving. Naarmate de medewerkers jonger worden lijkt het steeds vanzelfsprekender te worden dat de telefoon aan blijft tijdens de meeting en er tussendoor druk wordt geappt. Hoe ga jij daar mee om? Zijn er binnen jouw bedrijf duidelijke regels en omgangsvormen als het gaat om continue bereikbaarheid versus geldende omgangsnormen? Staat jouw eigen telefoon uit wanneer je naar een meeting gaat? Welke waarden vind jij daarin belangrijk en hoe ga je ervoor dat dit in je gedrag wordt weerspiegeld? Want ook hier zal iedereen naar jouw voorbeeld kijken.

Stof tot nadenken over onderliggende waarden binnen je bedrijf en het inzetten van gedragsverandering en stellen van grenzen waar nodig. Wil je hier concreet mee aan de slag? In de Basic en Premium programma’s van het Dynamisch en Effectief Leiderschap traject wordt hier uitgebreid aandacht aan besteed.

 

Verwijzingen

Willems, I., & Lammers, E. (2017, oktober 14). Klant die belt bij de kassa moet maar achteraan sluiten. Algemeen Dagblad, p. 23.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *