Heeft jouw bedrijf wel eens last van ‘Blue Monday’?

Traditioneel hebben we in januari te maken met ‘Blue Monday’. Tenminste, als we de Engelse psycholoog Cliff Arnall moeten geloven. Wetenschappelijk is het niet bewezen en zeer omstreden. Toch zien we het fenomeen elk jaar weer terugkomen. Elk bedrijf heeft weleens een periode dat de sfeer wat minder is. Of dit nu op de 3e maandag van januari is of op een andere dag, vraag is hoe je jouw bedrijf door zo’n ‘Blue Monday’ heen loodst.

De massadip

De feestdagen hebben we achter de rug. Het nieuwe jaar is begonnen, je bent vol goede moed aan  je goede voornemens begonnen en helaas blijkt dat de meeste daarvan weer zijn vervlogen. De dagen zijn donker en koud en duurt nog even voordat de lente zich aandient en een volgende vakantie voor de deur staat. Dan sta je ook nog aan het begin van de week, dus zelfs het weekend lijkt nog ver weg. Alle ingrediënten om je somber te voelen en zie daar: het recept voor ‘Blue Monday’, traditioneel de meest depressieve dag van het jaar.

Vervolgens wordt het nog eens versterkt door het feit dat we elkaar met zijn allen onbewust beïnvloeden. Wanneer je in een energieke omgeving komt, werkt dat aanstekelijk en voor je weet doe je vol enthousiasme mee. Helaas werkt dat de andere kant op ook. Als veel mensen in je omgeving last hebben van deze jaarlijkse dip, dan valt het niet mee je daar tegen te wapenen en je niet mee te laten slepen in deze ‘massadip’.

Of het nu de Blue Monday is of een andere dag, je herkent vast momenten dat de mensen in je organisatie het massaal wat moeilijk lijken te hebben. Als je niet uitkijkt, verspreid dit zich als een olievlek tenzij je bewust actie neemt om de blues in te ruilen voor ander deuntje.

Hoe voorkom je Blue Monday in jouw bedrijf? Een aantal tips

Wat kun jij doen om te zorgen dat de Blue Monday jouw bedrijf niet in zijn ijzige grip krijgt? Zorg ervoor dat mensen juist zo’n dag een dopamine en serotonine shot krijgen. Deze hormonen zorgen ervoor dat je je gelukkig en gewaardeerd voelt en als leider kun jij ervoor zorgen dat er juist tijdens deze moeilijke dag wat extra momenten worden ingebouwd die ervoor zorgen dat de hormoonhuishouding jouw organisatie wapent tegen de massadip.

  1. Kijk gedurende de dagen en weken vóór deze gevreesde dag goed naar de resultaten die worden neergezet zodat je een mooie voorraad complimentjes hebt die je kunt uitdelen op deze dag. Leg bewust de focus om de dingen die al zijn gehaald en die de afgelopen tijd zo goed zijn gegaan. Heb je een teammeeting of een staffmeeting vandaag? Start dan vooral nu met het bedanken van iedereen voor hun bijdragen aan dat resultaat. De serotonine die jij nu stimuleert, zorgt ervoor dat mensen zich gewaardeerd en positief gaan voelen.
  2. Vier je succes juist nu. Heb je de afgelopen tijd iets moois gerealiseerd samen en heb je nog geen moment gepakt om dit te vieren? Doe dat dan nu. Organiseer een borrel, bestel een paar vlaaien, zorg ervoor dat samen stilstaat bij de positieve resultaten en deze ook samen viert. Het collectieve gevoel van trots zorgt voor het vrijkomen van serotonine.
  3. Ga op zoek naar ‘low hanging fruit’. Wanneer je merkt dat de blues je organisatie begint binnen te sijpelen, zorg er dan voor dat de doelen die je hebt gesteld worden opgedeeld in kleine stapjes. Kijk of je ergens ‘low hanging fruit’ kunt ontdekken: iets dat je mensen vrij snel en gemakkelijk kan realiseren. Wanneer deze punten op hun actielijstje staan en ze dit kunnen aftikken, wordt meteen dopamine aangemaakt: het ‘gelukshormoon’.

Mindset: hoe ‘blue’ denk jij?

Blue Monday is dus helemaal niet zo onoverkomelijk. Je hebt het waarschijnlijk tussen de regels van de tips al gelezen: het heeft alles te maken met je mindset. Kies jij ervoor om je mee te laten trekken in de massa ‘blues’ of laat je jouw mensen zien dat je ook kunt besluiten er niet aan mee te doen en er het roer om te gooien?

Wil je meer weten over hoe dit werk? Lees dan de blog van volgende week. Dan wordt verder ingegaan op de hormoonhuishouding binnen je bedrijf.

 

Ook interessant om te lezen:

Hoe zorg jij voor een goede hormoonhuishouding binnen jouw bedrijf?

 

Eén gedachte over “Heeft jouw bedrijf wel eens last van ‘Blue Monday’?”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *