Millennial leiderschap

De millennials komen langzaam in steeds grotere getale op de arbeidsmarkt. Over een jaar of vijf zijn ze niet meer weg te denken. Er bestaan nogal wat vooroordelen over deze generatie, net als er altijd vooroordelen geweest over voorgaande generaties. Zo wordt vaak gezegd dat ze lui en arrogant zijn. Klopt dit? En waar krijg je als leider mee te maken wanneer deze nieuwe generatie zijn intrede doet binnen jouw bedrijf?

Digitalisering en verschraling van menselijk contact

Vaak is dat het eerste waar je aan denkt wanneer je het woord ‘millennial’ hoort. Dat zijn die jongeren die vergroeid lijken met hun telefoon en meer via whatsapp, snapchat en instagram met elkaar communiceren dan via persoonlijk menselijk contact. Waar relaties in een virtuele wereld lijken te ontstaan en via korte tekstberichten worden beëindigd. Een generatie die leeft alsof de wereld aan hun voeten ligt zonder dat deze nog veroverd hoeft te worden. Arrogant en wereldvreemd klinkt het dan.

Een generatie die is opgegroeid in luxe en weelde en vaak alles in de schoot geworpen heeft gekregen. De clichés zijn talloos wanneer je het hebt over millennials. In hoeverre klopt dit met de werkelijkheid? Is deze generatie echt zo lui als wordt gezegd?

Kiezen voor jezelf

Millennials hebben andere verwachtingen van een baan dan vorige generaties (Bhagwat, 2018). Daar lijkt mede een oorzaak te liggen voor de vooroordelen en het negatieve beeld dat rond deze generatie is ontstaan. Om ze nog maar even over één kam te scheren: millennials zoeken vaak niet naar een baas: zij willen de baas zijn. Bij werk gaat het voor hen niet puur om geld verdienen. Ze willen hun ei kwijt in hun werk en als dat niet lukt bij een baas, dan ga je toch gewoon je eigen onderneming starten! Uit de cijfers blijkt dan ook dat de afgelopen jaar het aantal freelancers in Nederland met maar liefst 35% is gestegen.

Millennials zijn opgegroeid in een maatschappij vol onzekerheid. De afgelopen jaren hebben we steeds meer een verschuiving gezien van een baan voor het leven naar toenemende flexibilisering en steeds minder vaste contracten. In deze onzekerheid kun je niet de kantjes eraf lopen. Het vraagt om hard werken. Als een baan dan toch nog gepaard gaat met onzekerheid, dan is de stap om eigen baas te worden ook een stuk kleiner.

Millennial trend

Vergeet bovendien niet dat we de afgelopen decennia steeds meer een trend hebben gezien dat mensen werden uitgenodigd op zoek te gaan naar henzelf en hun eigen talenten. Ouders van de millennials hebben hun kroost over het algemeen gestimuleerd te doen wat ze leuk vinden  en niet alleen te denken aan geld verdienen. Voldoening en jezelf kwijt kunnen in je werk werd minstens zo belangrijk. Als je dat combineert met het feit dat de digitalisering de landsgrenzen nog verder heeft weggevaagd en deze generatie letterlijk de wereld aan hun voeten heeft liggen, dan is het niet zo vreemd dat zij anders in het werk staan dat voorheen gebruikelijk was.

Leiderschap in een nieuw era

Wanneer je weet dat je te maken krijgt met een generatie die doorgroeimogelijkheden, ontwikkeling en werksfeer vaak belangrijker vindt dan het salaris, vraagt dit ook een andere vorm van leiderschap. Dienend en coachend leiderschap wordt steeds belangrijker. Het bieden van kaders en een gemeenschappelijk doel, inspiratie en ideologie, worden steeds belangrijker. Millennials kiezen meer voor een missie, minder voor een zeker inkomen. Dat betekent dat jij als leider helder dient te hebben wat de missie van je bedrijf is. Ga op zoek naar de ‘why’ zoals Simon Sinek zegt (Sinek, sd). Waarom doe je als bedrijf wat je doet? Wat wil je uiteindelijk bereiken? Om dat helder te hebben voor je bedrijf, is het vaak handig om ook voor jezelf helder te hebben wat jouw persoonlijke overkoepelende doel is. Dat is niet iets waar vele van ons mee zijn opgegroeid, dit onderzoeken en van daaruit je leiderschap nemen. ‘Soul searching’ als basis voor de visie van je bedrijf? Waarom niet! Je ziet niet voor niets dat succesvolle leiders van alle tijden mensen zijn met een goede zelfkennis, die hun ‘big why’ helder op hun netvlies hadden staan.

Dus veel succes met jouw zelfonderzoek. Meestal zie je dat deze trajecten moeilijk alleen te doorlopen zijn. Dat is precies waar het Premium traject van Dynamisch en Effectief Leiderschap op ontwikkeld is. Ik ben benieuwd wat dit voor impact gaat hebben op jouw leiderschap.

Verwijzingen

Bhagwat, N. (2018, januari 27). Millennials werken juist keihard, omdat ze wel moeten. De Limburger, pp. Economie 10-11.

Sinek, S. (sd). Opgehaald van Strart with why: https://startwithwhy.com/

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *