Heeft jouw bedrijf wel eens last van ‘Blue Monday’?

Traditioneel hebben we in januari te maken met ‘Blue Monday’. Tenminste, als we de Engelse psycholoog Cliff Arnall moeten geloven. Wetenschappelijk is het niet bewezen en zeer omstreden. Toch zien we het fenomeen elk jaar weer terugkomen. Elk bedrijf heeft weleens een periode dat de sfeer wat minder is. Of dit nu op de 3e maandag van januari is of op een andere dag, vraag is hoe je jouw bedrijf door zo’n ‘Blue Monday’ heen loodst.

De massadip

De feestdagen hebben we achter de rug. Het nieuwe jaar is begonnen, je bent vol goede moed aan  je goede voornemens begonnen en helaas blijkt dat de meeste daarvan weer zijn vervlogen. De dagen zijn donker en koud en duurt nog even voordat de lente zich aandient en een volgende vakantie voor de deur staat. Dan sta je ook nog aan het begin van de week, dus zelfs het weekend lijkt nog ver weg. Alle ingrediënten om je somber te voelen en zie daar: het recept voor ‘Blue Monday’, traditioneel de meest depressieve dag van het jaar.

Vervolgens wordt het nog eens versterkt door het feit dat we elkaar met zijn allen onbewust beïnvloeden. Wanneer je in een energieke omgeving komt, werkt dat aanstekelijk en voor je weet doe je vol enthousiasme mee. Helaas werkt dat de andere kant op ook. Als veel mensen in je omgeving last hebben van deze jaarlijkse dip, dan valt het niet mee je daar tegen te wapenen en je niet mee te laten slepen in deze ‘massadip’.

Of het nu de Blue Monday is of een andere dag, je herkent vast momenten dat de mensen in je organisatie het massaal wat moeilijk lijken te hebben. Als je niet uitkijkt, verspreid dit zich als een olievlek tenzij je bewust actie neemt om de blues in te ruilen voor ander deuntje.

Hoe voorkom je Blue Monday in jouw bedrijf? Een aantal tips

Wat kun jij doen om te zorgen dat de Blue Monday jouw bedrijf niet in zijn ijzige grip krijgt? Zorg ervoor dat mensen juist zo’n dag een dopamine en serotonine shot krijgen. Deze hormonen zorgen ervoor dat je je gelukkig en gewaardeerd voelt en als leider kun jij ervoor zorgen dat er juist tijdens deze moeilijke dag wat extra momenten worden ingebouwd die ervoor zorgen dat de hormoonhuishouding jouw organisatie wapent tegen de massadip.

  1. Kijk gedurende de dagen en weken vóór deze gevreesde dag goed naar de resultaten die worden neergezet zodat je een mooie voorraad complimentjes hebt die je kunt uitdelen op deze dag. Leg bewust de focus om de dingen die al zijn gehaald en die de afgelopen tijd zo goed zijn gegaan. Heb je een teammeeting of een staffmeeting vandaag? Start dan vooral nu met het bedanken van iedereen voor hun bijdragen aan dat resultaat. De serotonine die jij nu stimuleert, zorgt ervoor dat mensen zich gewaardeerd en positief gaan voelen.
  2. Vier je succes juist nu. Heb je de afgelopen tijd iets moois gerealiseerd samen en heb je nog geen moment gepakt om dit te vieren? Doe dat dan nu. Organiseer een borrel, bestel een paar vlaaien, zorg ervoor dat samen stilstaat bij de positieve resultaten en deze ook samen viert. Het collectieve gevoel van trots zorgt voor het vrijkomen van serotonine.
  3. Ga op zoek naar ‘low hanging fruit’. Wanneer je merkt dat de blues je organisatie begint binnen te sijpelen, zorg er dan voor dat de doelen die je hebt gesteld worden opgedeeld in kleine stapjes. Kijk of je ergens ‘low hanging fruit’ kunt ontdekken: iets dat je mensen vrij snel en gemakkelijk kan realiseren. Wanneer deze punten op hun actielijstje staan en ze dit kunnen aftikken, wordt meteen dopamine aangemaakt: het ‘gelukshormoon’.

Mindset: hoe ‘blue’ denk jij?

Blue Monday is dus helemaal niet zo onoverkomelijk. Je hebt het waarschijnlijk tussen de regels van de tips al gelezen: het heeft alles te maken met je mindset. Kies jij ervoor om je mee te laten trekken in de massa ‘blues’ of laat je jouw mensen zien dat je ook kunt besluiten er niet aan mee te doen en er het roer om te gooien?

Wil je meer weten over hoe dit werk? Lees dan de blog van volgende week. Dan wordt verder ingegaan op de hormoonhuishouding binnen je bedrijf.

 

Appen, bellen en grenzen stellen.

De mobiele telefoon is niet meer weg te denken uit ons leven. Sociale contact zijn in de loop van de jaren verschoven van face-to-face contact, naar brieven schrijven, van mail naar app en van sociale bijeenkomsten naar social media. Hiermee lijken ook de omgangsnormen te zijn veranderd. De mobiele telefoon heeft niet alleen veel deuren geopend, het heeft ook een gedragsverschuiving laten zien (Willems & Lammers, 2017). Wat betekent dit voor de onderliggende waarden? Wordt het niet tijd hier eens te denken aan grenzen stellen?

Onbeschoft gedrag…

“I.v.m. uw privacy helpen wij u niet tijdens uw telefoongesprek. Wij helpen u graag verder na uw telefoongesprek”. Met deze tekst worden klanten verwelkomd aan de balie van tankstation Olie in Wesepe. Een initiatief van Jorien Wigink. Hiermee worden klanten op een respectvolle, doch duidelijke manier gewezen op hun gedrag. Steeds vaker worden we geconfronteerd met mensen die de te pas en te onpas bezig zijn met hun telefoon. Wie heeft er niet ooit aan een kassa in de supermarkt staan wachten op iemand die al druk append of ‘facebookend’ ondertussen aan het zoeken was naar de portemonnee, wat natuurlijk niet snel genoeg ging aangezien ons brein niet kan kan met dit soort multitasken. Of wat dacht je van het meegenieten in de trein van gesprekken van andere mensen, waarbij het niet uitzonderlijk is dat de inhoud ervan deels vertrouwelijk of privé is. Je hebt niet veel keuze. Wanneer je niet in een stiltecoupé zit mag je er noodgedwongen meeluisteren.

…Of verschuiving van etiquette?

De mobiele telefoon is niet meer weg te denken uit ons leven. Ik geef dan ook ruiterlijk toe dat ook ik zelden de deur uit ga zonder mijn eigen smartphone. Het heeft natuurlijk een heel scala mogelijkheden voor ons geopend. De wereld is kleiner geworden, alles ligt binnen handbereik en het is nu net zo gemakkelijk contact te leggen en onderhouden met iemand aan de andere kant van deze aardbol als met de buren. Toch kan ik me de reactie van Jorien helemaal voorstellen. Het komt regelmatig voor dat ik bijna omver wordt gelopen door iemand die de hond aan uitlaten is en tegelijkertijd de laatste berichten op facebook checkt. Het toppunt vond ik toch wel toen ik een jonge vader, met een kind van een jaar op twee op de fiets, zag fietsen op een drukke weg midden in de stad, terwijl hij druk bezig was met appen en zijn blik meer op de telefoon was gericht dan op de weg.

Je merkt het aan mijn reactie, dit gedrag kan ook bij mij werken als ene rode lap op en stier. Ben ik al zover opgeschoven dat ik inmiddels tot de ‘fossielen’ behoor die nog niet doorhebben dat dit de nieuwe etiquette is?

Waarden en menselijke drijfveren

Ik heb daar eens over nagedacht en ben tot de conclusie gekomen dat het behoren tot de ‘fossielen’ niet betekent dat je alles opzij hoeft te schuiven. Er blijven bepaalde normen en waarden die tijdloos zijn en ook gelden in het huidige mobiele tijdperk. ‘Respect’ is er zo een. Het getuigt van weinig respect wanneer je verwacht dat iedereen voor je dient te wijken en je geen contact hoeft te maken alleen omdat je druk in je eigen wereldje bezig bent. Eén van de menselijke drijfveren van alle tijden is de behoefte aan waardering. Hoe gewaardeerd voel jij je wanneer iemand zijn mobieltje belangrijker vindt dan jou?

Als we uitgaan van een basiswaarde als ‘respect’ en de menselijke behoefte aan waardering, dan vraagt dit eens kritisch te kijken naar je eigen mobiele gedrag en dat van je medewerkers.

De leider offline

Binnen organisaties zien we vaak hetzelfde gebeuren: de mobiele telefoon gaat overal mee naar toe. Over het algemeen zien we dat de ‘oude’ gedragsnormen op het werk nog sterker doorleven dan daarbuiten. Toch zie je ook hier de verschuiving. Naarmate de medewerkers jonger worden lijkt het steeds vanzelfsprekender te worden dat de telefoon aan blijft tijdens de meeting en er tussendoor druk wordt geappt. Hoe ga jij daar mee om? Zijn er binnen jouw bedrijf duidelijke regels en omgangsvormen als het gaat om continue bereikbaarheid versus geldende omgangsnormen? Staat jouw eigen telefoon uit wanneer je naar een meeting gaat? Welke waarden vind jij daarin belangrijk en hoe ga je ervoor dat dit in je gedrag wordt weerspiegeld? Want ook hier zal iedereen naar jouw voorbeeld kijken.

Stof tot nadenken over onderliggende waarden binnen je bedrijf en het inzetten van gedragsverandering en stellen van grenzen waar nodig. Wil je hier concreet mee aan de slag? In de Basic en Premium programma’s van het Dynamisch en Effectief Leiderschap traject wordt hier uitgebreid aandacht aan besteed.

 

Verwijzingen

Willems, I., & Lammers, E. (2017, oktober 14). Klant die belt bij de kassa moet maar achteraan sluiten. Algemeen Dagblad, p. 23.

Heb jij al een fluisterkind op de werkvloer?

Iedereen heeft er wel eens van gehoord: mensen die signalen kunnen vertalen naar praktische informatie. Of het nu de Horse whisperer is, de bomenfluisteraar of een kinderfluisteraar. Om het laatste voorbeeld te gebruiken: welke ouder erkent niet schoorvoetend dat kinderen een geweldige gave hebben om op een niet te ontkennen wijze ons de spiegel voor te houden. Hadden we af en toe maar van die ‘lieve’ snoetjes op de werkvloer rondlopen om ons te laten zien wat er allemaal speelt, ons eigen fluisterkind. Laten we die nu hebben!

Fluisteraars, onzin of wetenschappelijk feit?

Ik hoor je al denken, al die fluisteraars, wat een onzin! We zijn bezig met targets, doelen, productiviteit, efficiency en effectiviteit. Harde gegevens die net zo’n harde informatie teruggeven. Wat moet je nu met een ‘fluisteraar’?

Laten we eerst even heel snel kijken wat zo’n fluisteraar precies doet. Als voorbeeld blijf ik even in de mensenwereld. Waar is het idee van de kinderfluisteraar op gebaseerd? Feitelijk gaat het er vanuit dat kinderen ons kunnen laten zien waar we zelf last van hebben. We hebben allemaal te maken met onze blinde vlekken, dingen die we in ons vaak jachtige dagelijkse leven even niet zien. Kinderen pikken die signalen onbewust op en hebben een manier om ons liefdevol een spiegel voor te houden (Mommers, 2017), al kan de wijze waarop dat gebeurt soms vreselijk irritant zijn. Want laten we eerlijk zijn, het is vaak veel lastiger om je kind te negeren dan zo’n zacht stemmetje binnen in jezelf.

Er is een wetenschappelijke verklaring voor dit verschijnsel. Zo hebben we allemaal spiegelneuronen in ons brein die mede de basis leggen voor de mens als sociaal wezen. Spiegelneuronen zorgen ervoor dat we verbinding kunnen maken met anderen door gebruik te maken van feit dat we delen van ons herkennen in de ander. Zonder onze spiegelneuronen zouden we bijvoorbeeld niet empathisch kunnen zijn (Valk, 2015). Vertaal dit naar je kinderen en je ziet dat de spiegelneuronen hard aan het werk zijn. Is je zoon echt vervelend en druk om jou dwars te zitten of voel je zelf van binnen een onrust die je telkens weer wegstopt. Komt het plotselinge, onverklaarbare verdriet van je dochter echt van haar af, of pikt ze iets op bij jou wat je nog niet hebt kunnen verwerken? Leuk, maar wat heb je daar als leider nu aan?

Van kinderfluisteraar naar teamtolk

Als leider heb je eigenlijk de luxe dat je een heel team of zelfs een hele organisatie van mensen hebt die je op dezelfde manier de spiegel voorhouden. Ons brein werkt in dit geval hetzelfde. Ook hier zijn onze spiegelneuronen hard aan het werk. Wat zegt het gedrag van al die mensen en teams nu over jou en jouw mensen? Diverse teammodellen zijn gebaseerd op het principe dat elk team verschillende rollen nodig heeft om optimaal te presteren. Denk bijvoorbeeld aan Belbin en Myers Briggs. Vraag is waarom we deze modellen nodig hebben en toch nog zo vaak blijkt dat teams bepaalde rollen of typen mensen missen. Jij hebt als leider mensen waar je gemakkelijk verbinding mee maakt en mensen waar je je minder comfortabel bij voelt. Wanneer we hier niet bewust mee omgaan, merk je dat een team al snel een afspiegeling wordt van jezelf, met mensen waar je gemakkelijker mee kunt schakelen.

Wanneer jouw team is gebaseerd op dat principe, mag je er vanuit gaan dat hun teams ditzelfde principe reflecteren. Het is niet moeilijk te zien dat je hiermee een groot deel van de cultuur van je organisatie bepaalt. Kijkend hoe spiegelneuronen hun werk doen, mag je in dit geval voorzichtig concluderen dat de organisatie dus een spiegel is van jezelf. Vanuit dit oogpunt bekeken zit er meer achter dan je op het eerste gezicht zou denken wanneer zaken niet helemaal lekker lopen in (een deel) van je organisatie.

Met deze kennis kun je veel bewuster omgaan met processen die zich voltrekken in je bedrijf. Zit jij toch liever met je neus in de KPI’s en meetbare resultaten? Zorg er dan voor dat je een ‘teamtolk’ hebt binnen je organisatie om deze vertaalslag te maken. Heb je die niet voorhanden? Dan kan Humance hierin ondersteunen en jou laten groeien op weg naar dynamisch en effectief leiderschap.

 

Verwijzingen

Mommers, A. (2017, september 19). Kind verdrietig? Kijk eens in de spiegel. De Limburger, pp. scala 4-5.

Valk, G. d. (2015). Neuroleiderschap. Van macht naar kracht. Amsterdam: Futuro Uitgevers.

Nieuw jaar, nieuwe kansen? Hoe je ze dit jaar écht gaat realiseren – deel 2

Vorige week ben ik kort ingegaan in het belang van het hebben van doelen. Veel mensen starten het nieuwe jaar met ‘goede voornemens’. Nu we aan de vooravond staan van een nieuw jaar, is het goed stil te staan bij wat je nodig hebt om jouw doelen het komende jaar daadwerkelijk te halen en te voorkomen dat ze, zoals vele goede voornemens, ergens in de eerste weken van het jaar verdampen.

Wil jij je doelen realiseren? Wees je bewust van de valkuilen

Het halen van doelen lijkt heel eenvoudig: leg duidelijk en helder vast wat je wilt bereiken, vertaal dit naar concrete acties en ga hiermee bewust aan de slag. Toch blijkt dat minder eenvoudig dan het klinkt. Voordat je het weet val je in één van de volgende valkuilen (Valk, 2015):

  1. Waan van de dag. Hoe vaak gebeurt het jou dat je ’s avonds thuis komt en je afvraagt wat je nu allemaal hebt gedaan? Hebben we niet allemaal eens meegemaakt dat we een aantal acties op ons lijstje hadden staan om naar onze doelen te werken en dat aan het eind van de dag deze acties zijn vervangen door andere, vaak ad-hoc, acties die zelden bijdragen aan het doel dat je voor ogen hebt? Ongemerkt neemt de waan van de dag het over.
  2. Motivatie. Het is veel gemakkelijker om oude paden te bewandelen, die duidelijk aanwezig en dus gemakkelijk begaanbaar zijn, dan om eerst een nieuw pad aan te leggen. Dat werkt met het nastreven van doelen niet anders. Om doelen daadwerkelijk te realiseren, is het van belang dat de een sterke motivatie aanwezig is. Deze is het sterkst wanneer deze niet van buiten is opgelegd (denk aan de maximum snelheid in het verkeer; je houdt je eraan omdat je geen bon wilt krijgen. Als deze externe motivatie wegvalt, is het zeer de vraag of je je nog aan deze snelheid houdt), maar vanuit jezelf komt: een intrinsieke motivatie.
  3. Onduidelijke acties. Wanneer je iets nieuws wilt bereiken, is het van belang dat je bepaald oud gedrag stopt en nieuw gedrag aanleert. Vaak hebben we één van deze twee wel helder, maar lang niet altijd de combinatie van deze twee. Wil je stoppen met roken, dan weet je dat je dient te stoppen met het opsteken van een sigaret. Heb je ook helder welk gedrag je daarvoor in de plaats zet? Je wilt meer gaan sporten. Het is duidelijk dat je gaat starten met je sportspullen pakken en naar de sportschool gaan. Weet je ook welke oud gedrag je dient te stoppen?
  4. Uitstelgedrag. Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je denkt: “Ach, dat komt morgen wel”? Voor je het weet is er een week voorbij. Zelf ben ik ook een kei in uitstellen, vooral wanneer ik een bepaalde weerstand voel, die meestal alles te maken heeft met het feit dat ik uit mijn comfortzone dien te stappen. Funest voor het halen van je doelen!
  5. Automatische piloot. Ruim 85% van ons gedrag is onbewust. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat meer dan 95% van ons gedrag onbewust is. Het is dan ook heel gemakkelijk om weer in de ‘automatische piloot’ te schieten die wordt gevormd door ons instinct en conditionering. Daardoor worden we heel gemakkelijk terug gezet in ons ‘oude’ gedrag. Als je elke dag dezelfde route naar je werk neemt, denk je hier waarschijnlijk niet meer bij na. Wil je vervolgens een keer een andere route nemen, dan dien je hier heel bewust mee bezig te zijn. Doe je dit niet, dan merk dat je toch automatisch de bekende weg hebt genomen.

Zoals je ziet zijn het valkuilen waar we heel gemakkelijk in terecht komen. Sterker nog, wanneer je nieuwe doelen wilt bereiken, ga je deze valkuilen gegarandeerd tegenkomen. Er vanuit gaat dat ze niet op de loer liggen wanneer jij de intentie hebt uitgesproken iets anders te gaan en een bepaald doel te gaan halen is een illusie. Dus kunnen we ons hier maar beter van bewust zijn, zodat we er effectief mee om kunnen gaan wanneer ze op ons pad komen.

Acht tips om je doelen te realiseren

Wil jij vanaf 1 januari serieus met je doelen aan de slag? Dan volgt hier een aantal tips:

  1. Acties helder formuleren. Om te beginnen is het van belang helder te krijgen met welk gedrag je dient te stoppen en met welk gedrag je dient te starten. Schrijf deze ook voor jezelf op. Wil je stoppen met roken? Welk gedrag komt er in de plaats van het opsteken van een sigaret? Een appel eten bijvoorbeeld, een kop thee voor jezelf zetten, een korte wandeling maken. Zoek iets dat bij jou past en dat je in de plaats kunt zetten van het gedrag waarmee je wilt stoppen. Wil je meer sporten? Waarmee dien je dan te stoppen? Na het eten niet meer eerst even op de bank gaan zitten? De sporttas uit het zicht plaatsen? Vaak is het eenvoudig om één van de twee acties helder te krijgen. Zoek net zolang door totdat je zowel het ‘stop’ als het ‘start’ gedrag helder hebt.
  2. Neem actie nu! Vervolgens is het van belang dat je nu meteen actie neemt. Dus geen voornemens meer voor morgen. Meteen starten met hetgeen je hebt opgeschreven. Vertaal het naar concrete acties per dag, zet ze in je agenda en voer ze ook daadwerkelijk uit. Is het een keer mislukt? Dan doe je ze alsnog. Nu meteen!
  3. Koppel doel aan waarden. Heb je helder wat je echt belangrijk vindt en waarom je een bepaald doel wilt bereiken? Wanneer je doel gekoppeld is aan een waarde die voor jou heel belangrijk is, dan heb je jouw intrinsieke motivatiebron gevonden en is het een stuk gemakkelijker om je doel te blijven nastreven, ook als het even tegenzit. Als ‘gezondheid’ een belangrijke waarde voor je is, wordt stoppen met roken of meer gaan sporten een stuk gemakkelijker bijvoorbeeld.
  4. Oefenen, oefenen, oefenen. Je hebt waarschijnlijk niet in één dag leren zwemmen of autorijden. Dit heeft veel oefening gekost. Dat is bij het aanleren van nieuw gedrag niet anders. Door veel te oefenen maak je in je hersenen nieuwe paden aan en worden ze continu versterkt, terwijl de oude, ongewenste paden zwakker worden. Dat kost tijd en oefening. Tot het op den duur zo is ingesleten dat je nieuwe gedrag in je automatische piloot terecht komt. Laat je niet van de wijs brengen wanneer het niet meteen lukt. Blijf oefenen. Je zult merken dat het steeds gemakkelijker gaat.
  5. Momentje mindfulness. Onze automatische piloot en de waan van de dag halen ons ongemerkt uit de acties die nodig zijn om ons doel te bereiken. Hoe weet je dat dit gebeurt? Door een aantal keren per dag even stil te staan bij wat je doet en wat je doel was. Alles begint bij bewustzijn. Vind een manier die bij jou past. Er zijn verschillende manieren om even het bewustzijn naar boven te halen. Dat kan door middel van meditatie, mindfulness of yoga. Maar ook door even te wandelen, te werken met een checklist die je er even bij pakt. Vind een methode die bij past om jezelf regelmatig ‘bij de les’ te houden.
  6. Zorg voor reminders. Hang je doelen en je waarden ergens op waar je ze dagelijks ziet. Leg ze naast je bed, hang je op de spiegel of koelkast. Maak ze visueel door er een plaatje bij te hangen dat jou meteen triggert. Zoek een passende quote die je in het zicht plaatst.
  7. Stok achter de deur. Soms heb je net even wat meer nodig dan je eigen reminders. Het is handig om een stok achter de deur te hebben. Spreek met iemand af wat je wilt bereiken en vraag deze persoon je regelmatig te vragen hoe het gaat. Waarom is het gemakkelijker om te trainen in een groep? Waarom vallen mensen vaak meer af wanneer ze naar een diëtiste gaan? Niet alleen vanwege de tips die je dan krijgt, maar vooral door de stok achter de deur die je hiermee hebt gecreëerd.
  8. Heb compassie. Nieuwe doelen halen gaat meestal hand in hand met aanleren van nieuw gedrag. Zoals we hebben gezien is dit niet eenvoudig. Heb geduld met jezelf. Als het niet meteen goed gaan, laat je dan niet verleiden door jezelf verwijten te maken. Heb compassie met jezelf en wees liefdevol. Door verwijten en oordelend gedrag ondermijn je jouw motivatie en al het harde werk dat je er in hebt gestoken. Het feit dat je al daadwerkelijk al deze acties hebt ondernomen verdient al alle respect.

Heel veel succes met het realiseren van jouw doelen dit jaar! Laat je me weten hoe het gaat? Vind je het lastig om het allemaal al zelf te doen? Sluit dan aan bij één van de trainingen Koers vanuit je Kracht dit voorjaar. Daarin komt dit aan bod en krijg je een aantal praktische tools waar je direct mee aan de slag kunt.

 

Verwijzingen

Valk, G. d. (2015). Neuroleiderschap. Van macht naar kracht. Amsterdam: Futuro Uitgevers.


Ook interessant om te lezen:

Nieuw jaar, nieuwe kansen? Hoe je ze dit jaar echt gaat realiseren – deel 1

Nieuw jaar, nieuwe kansen? Hoe je ze dit jaar écht gaat realiseren – deel 1

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Het moment om de balans op te maken van het afgelopen jaar en vooral vooruit te kijken naar de toekomst. Heb jij je doelen voor het komende jaar al geformuleerd? Ligt het budget voor 2018 al klaar? Heb je de lange termijn doelen van je bedrijf tegen het licht gehouden? Hoe ver sta je met de vertaling hiervan naar de dagelijkse benodigde acties om die doelen te realiseren? Vandaag deel 1 van een tweeluik om je optimaal voor te bereiden op het nieuwe jaar.

Waarom doelen belangrijk zijn voor je bedrijf

We weten het eigenlijk allemaal wel: het is belangrijk om doelen te hebben, om te weten waarom je iets doet. Medewerkers in bedrijven waar een duidelijke visie ligt, vertaald in concrete doelen, zijn vaak gemotiveerder, mede omdat ze weten waar ze naar toe werken. De kaders van het bedrijf en hun werkveld zijn duidelijk. Zolang deze doelen in lijn zijn met de persoonlijke doelen, of hier in elk geval niet haaks op staan, geeft het een gevoel van saamhorigheid en een ‘sense of purpose’.

Daarnaast geeft het duidelijke kaders aan binnen je werk waarbinnen je kunt bewegen. Als je weet dat één van de basisdrijfveren van de mensen de behoefte aan duidelijkheid is, dan is het niet zo moeilijk om te begrijpen waarom doelen, die deze duidelijkheid kunnen geven, van belang zijn.

Traditioneel stellen we vaak doelen op voor het nieuwe kalenderjaar. Denk maar aan je ‘goede voornemens’. Wie wil er niet in januari stoppen met roken, meer gaan sporten, afvallen, meer gaan verdienen, succesvol worden, bewuster gaan werken aan een goede gezondheid, noem maar op. Je kunt waarschijnlijk zo je eigen voornemens invullen. Ook in je organisatie maak je duidelijk wat je het komende jaar wilt bereiken en wat je daarom van iedereen verwacht. Alleen een goed voornemen of een doel stellen is echter niet voldoende.

Van doelen naar acties

Het helpt absoluut om regelmatig ‘geconfronteerd’ te worden met je doelen. Door ze ergens op te hangen waar je ze elke dag ziet bijvoorbeeld. Echter, wanneer je geen idee hebt wat je moet doen om deze doelen te bereiken, dan blijft het een vaag ‘voornemen’. We kennen allemaal voorbeelden van onszelf en onze omgeving wat er gebeurt met de meeste goede voornemens. Doelen dienen vertaald te worden naar concrete acties. Zeker wanneer je iets wilt bereiken dat je nog niet eerder hebt bereikt, vraagt het om acties of gedrag welke nieuw voor je zijn. Immers, met dezelfde acties en hetzelfde gedrag als voorheen, ga je hetzelfde bereiken als voorheen.

Dat is precies waar het met de meeste voornemens fout gaat. Een voornemen wordt lang niet altijd vertaald naar concrete acties, of niet voldoende vertaald. Nieuwe doelen halen betekent dat je gaat stoppen met iets dat je lange tijd hebt gedaan en gaat starten met iets nieuws. Vaak wordt één van de twee wel uitgewerkt. ‘Ik ga stoppen met roken’ bijvoorbeeld. Welk gedrag komt er in de plaats van het opsteken van een sigaret? Wanneer je meer verkopen wilt realiseren, zal dit niet gebeuren wanneer je niet meer mensen gaat bellen, bezoeken, contacten gaat leggen, enzovoorts.

Waarom zijn doelen dan toch zo lastig te halen?

Zelfs wanneer je de doelen voor het nieuwe jaar hebt vertaald in concrete acties, blijkt het lastig te zijn om dit voor langere termijn vol te houden. Voordat we het weten slippen we ongemerkt toch weer in oud gedrag, het achterblijven van acties, kortom, staat het halen van onze doelen op losse schroeven. Hoe komt dit?

Volgende week kijken we naar de valkuilen die op de loer liggen en jou ervan weerhouden jouw doelen te bereiken en hoe je kunt voorkomen dat je er telkens in valt. Zorg ervoor dat je jouw doelen voor het volgende jaar al duidelijk hebt en ze vertaalt hebt naar subdoelen per kwartaal, maand, week en concrete acties voor de eerste weken. Wil je zeker weten dat je de tips volgende week niet mist, schrijf je dan in voor de  nieuwsbrief en ontvang ze vanzelf in je mailbox. Doe het nu meteen, dan voorkom je in elk geval al één van de valkuilen. Wil je het komende jaar serieus met je doelen aan de slag? Laat dan een berichtje achter en leg daarmee de basis voor het omzeilen van een tweede valkuil. Veel succes en tot volgende week!

 


Ook interessant om te lezen:

Nieuw jaar, nieuwe kansen? Hoe je ze dit jaar echt gaat realiseren – deel 2

Kwaliteit: hoe ziet jouw ‘vlaaipolitie’ eruit?

Op Europees niveau is druk gesproken over het borgen van de kwaliteit en het keurmerk ‘streekproduct’. In dat kader stond ook de Limburgse vlaai op de agenda (Simoen, 2017). Inmiddels zijn de criteria vastgelegd waaraan vlaai dient te voldoen om te worden gezien als echte Limburgse vlaai. En om dat te bewaken is zelf sprake van een heuse vlaaipolitie. Hoe borg jij de kwaliteit in je bedrijf?

Keurmerk

Niet alles kan worden samengevat in een keurmerk. Natuurlijk zijn er diverse platformen waarmee een bepaald kwaliteitsbewustzijn wordt gegarandeerd en daarmee een borging van kwaliteit en processen wordt gesuggereerd. De ISO normering is hiervan de meest bekende.

Lang niet elke onderneming heeft de ambitie om zich aan een dergelijke normering te conformeren. Zeker in kleinere organisaties loop je nogal eens de kans dat de tijger groter wordt dan de organisatie zelf en je het kind met het badwater weggooit.

Toch zal elke zichzelf respecterende ondernemer willen borgen dat vanuit zijn onderneming een bepaalde kwaliteit wordt geleverd aan zijn klanten. Om klanten te winnen, binden en behouden is het noodzakelijk dat je dit minstens zo goed en het liefst beter doet dan de concurrentie.

Wat is kwaliteit?

De eerste vraag die opkomt is wat voor jou kwaliteit is op diverse niveaus:

  1. Productkwaliteit: aan welke eisen en specificaties dient je product of dienst te voldoen?
  2. Processen: hoe zijn processen ingericht op een optimale productkwaliteit te garanderen en daarnaast te zorgen dat afwijking zo weinig mogelijk voorkomen, vroegtijdig worden gesignaleerd en permanent worden opgelost?
  3. Gedrag: kwaliteit begint bij bewustzijn en gedrag. Wanneer de specificaties helder zijn, aan alle benodigde randvoorwaarden is voldaan en processen goed zijn ingericht, staat of valt het uiteindelijke slagen met de wijze waarom mensen hier in de praktijk mee omgaan. Vergelijk het maar het veiligheidsbewustzijn. Je kunt nog zoveel procesbeschrijvingen en regels invoeren en middelen aanreiken om een veilige omgeving te creëren; wanneer mensen besluiten deze middelen niet te gebruiken of in te zetten, bereik je als organisatie nooit het beoogde resultaat.

Bovenstaande niveaus kennen een hiërarchie. Productkwaliteit zie je altijd wel op de agenda staan van een onderneming. De laatste decennia zijn steeds meer instrumenten ontwikkeld die helpen ook de processen op de agenda te krijgen, al is dit nog niet overal gemeengoed. Daal je nog verder af naar het gedrag, dan maakt dit slechts zelden deel uit van de bewuste bedrijfsvoering. Dit terwijl het gedrag feitelijk de randvoorwaarde is om mede je productkwaliteit te optimaliseren. Wanneer je stuurt op gedrag en kwaliteitsbewustzijn, hoef je vaak nog nauwelijks te sturen op feitelijke productkwaliteit. De processen slaan daarin een brug tussen deze twee.

Hoe borg je jouw kwaliteit?

Op welke wijze borg jij de kwaliteit binnen jouw organisatie? Is dat vooral neergelegd in specificaties, criteria en marges (focus op productkwaliteit), wordt iedereen getraind in de stappen die doorlopen dienen te worden en processen uitgewerkt in flow-charts (focus of processen) of ben je al bezig met het vertalen van kwaliteitsnormen naar concreet gedrag en normen en waarden die hieronder liggen?

Zoals in de vorige paragraaf al is gesteld, kun je een bepaalde hiërarchie onderkennen in kwaliteitsbeleid. Ga dan ook vooral door met het scherp stellen van de specificaties en marges. Zorg er vervolgens zeker voor dat de weg daar naartoe is beschreven. Vergeet vervolgens alleen niet net even die slag dieper te maken en vast te stellen welk gedrag nodig is om dit alles tot een succes te brengen.

Goede kwaliteit begint bij jezelf. Als leider heb jij de sleutel in handen tot een effectief kwaliteitsbeleid. Dat valt of staat met jouw eigen gedrag. In hoeverre laat je zelf het voorbeeld zien van hetgeen je van je mensen verwacht? Sluit jouw gedrag aan op de normen en waarden die je hebt vastgesteld als zijnde essentieel voor een sublieme kwaliteit? Creëer je een inspirerende omgeving waarin mensen worden gestimuleerd continue met kwaliteit bezig te zijn zonder het misschien zelfs bewust te beseffen? Dan heb je de kern te pakken. Wanneer je dit zo in de DNA van je bedrijf hebt weten te integreren, dan heb je eigenlijk geen keurmerk meer nodig.

Helaas voor alle geweldige pogingen om een sexy functiebeschrijving hiervan op te stellen; de vlaaipolitie mag plaats maken voor cultuurpolitie. Een echt Limburgs vlaaitje op zijn tijd is daarbij natuurlijk niet te versmaden!

Verwijzingen

Simoen, R. (2017, september 25). Vlaaipolitie tegen sjoemelaars. Dagblad De Limburger, pp. 10-11.

 

 

 

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 3

In de vorige twee delen hebben we gezien dat het vinden van een juiste balans tussen werkdruk en geluk samenhangt met de wijze waarop jij naar de organisatie kijkt (mindset) en hoe je dit uitdraagt naar de rest van de organisatie (voorbeeldgedrag). Een aantal vrij concrete tips zijn gegeven als het gaat om het kijken naar de organisatie en je team. Daar ligt natuurlijk nog een laag onder: hoe zit het met jouw persoonlijk leiderschap? Welke diepgewortelde normen en waarden drukken hun stempel op jouw manier van aansturen en wat speelt op dit niveau bij jouw mensen? Het derde en laatste deel van dit drieluik gaat me je op reis naar deze dieper gelegen laag.

Geluk, kun je dat wel echt zelf beïnvloeden?

Voordat we nog net dat stapje dieper gaan, is het goed om eerst te kijken of het eigenlijk wel zinvol is hier energie in te steken. Kun je jouw eigen geluk wel echt zelf beïnvloeden? Als je dat niet kunt, hoe kun je dan (mee)werken aan het geluk van anderen? Op het moment dat jij een werkomgeving wilt creëren waarin alle randvoorwaarden zijn neergezet voor een goede balans tussen werkdruk en werkgeluk, is het van belang dat je deze eerst voor jezelf weet neer te zetten.

Laten we eerst eens antwoord geven op de vraag in hoeverre je jouw geluk kunt beïnvloeden. Hangt het niet heel erg af van wat er allemaal in je omgeving en leven gebeurt waar je geen vat op hebt? Natuurlijk hebben we allemaal te maken met omstandigheden die het gemakkelijker of moeilijker maken om je gelukkig te voelen. Echter, onderzoek heeft aangetoond dat al die omstandigheden slechts voor 10% jouw geluksgevoel bepalen. Daarnaast is 50% voor je bepaald; dit krijg je mee o.a. vanuit je opvoeding en je DNA. Daarmee blijft maar liefst 40% over dat je zelf kunt beïnvloeden (Hermes, sd). Een behoorlijk aandeel dus. De rest van dit artikel geeft je een aantal aanknopingspunten om die 40% meteen optimaal te gebruiken.

Persoonlijk leiderschap en geluk: het begint met jouw mindset

Het kwam in het vorige deel ook al als rode draad naar boven. Het begint allemaal bij de mindset. Er zijn al veel boeken geschreven over de ingrediënten van succes, waarbij mindset altijd met stip op nummer 1 staat (Hill, 1983). Daarnaast bepaalt succes niet je geluk, maar geluk jouw succes. Alle redenen dus om de aan de slag te gaan met de volgende 10 tips (Werken 2.0, sd):

  1. Focus op jouw talenten en passie
  2. Laat jezelf zien, wees authentiek
  3. Herken emoties bij jezelf en bij anderen
  4. Acteer vanuit vertrouwen en ondersteuning
  5. Verbind jouw persoonlijke waarden en drijfveren aan die van je organisatie
  6. Stop met het meteen oplossingsgericht denken en kijk eerst met een open mind naar de situatie
  7. Accepteer wat buiten jouw invloedssfeer ligt en richt je aandacht op zaken die je wel kunt beïnvloeden
  8. Wees bewust waar jij de verantwoordelijkheid legt: bij jezelf of bij een ander?
  9. Ken jouw eigen saboteurs en herken jouw belemmerende overtuigingen en patronen
  10. Experimenteer met nieuw gedrag: oefenen, oefenen, oefenen!

 

Elk van deze tips kunnen we nog verder uitwerken. In volgende blogs zullen er zeker diverse voorbij gaan komen, dus blijf ze volgen. Dit derde en laatste deel van de drieluik kunnen we niet mooier afsluiten dan met de woorden van David en Arjan van 365dagen succesvol.nl waarmee we ons maakbare geluk, ook voor onze organisatie weer terug brengen tot nuchtere Hollandse proporties: “maak je werkelijkheid niet mooier dan die is, maar maak ‘m ook niet lelijker” (Arjan, 2017). De realiteit zien zoals die is dus, waarbij jij kunt kiezen vanuit welk perspectief je ernaar wilt kijken. Veel geluk!

Kun je nog wat hulp gebruiken bij het slechten van een aantal beren op de weg die het lastig maken om dit pad te volgen? Dan kan Humance je ondersteunen daar vanuit jouw persoonlijk leiderschap jouw koers in te vinden.

 

Verwijzingen

Arjan, D. &. (2017, oktober 14/15). Maak het niet mooier, maa ook niet lelijker. Algemeen Dagblad magazine, p. 19.

Hermes, J. (sd). Je geluk trainen met 40%. Opgehaald van SoChicken.nl: http://hmnc.nl/2wVbOsP

Hill, N. (1983). Think & Grow Rich. Toronto: Random House of Canada.

Werken 2.0. (sd). 10 tips voor geluk op de werkvloer. Opgehaald van Werken20.nl: http://hmnc.nl/2g9re5F

 

Ook interessant om te lezen:

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 1

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 2

 

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 2

Naar aanleiding van de staking van het onderwijzend personeel van het primair onderwijs begin oktober, verscheen vorige week het eerste deel van de drieluik over werkdruk en werkgeluk. Conclusie was dat deze twee samen kunnen gaan, mits ze zorgt dat bepaalde randvoorwaarden binnen je organisatie aanwezig zijn. Wat heb je hier dan precies voor nodig? Zoals beloofd volgt in dit tweede deel een vijftal tips waarmee jij direct kun inspelen op dit vraagstuk binnen jouw organisatie.

Leiderschap met zorg voor geluk: 5 tips

Als leider speel je een onschatbare rol in het creëren van een balans tussen werkdruk en werkgeluk. Van jou wordt geen ontwikkeling van ingewikkelde instrumenten verwacht. Jouw rol ligt veel meer in het veranderen van de mindset in je onderneming. Hoe ziet die er dan uit?

  1. Erken zelf de verschillende loopbaan- en levensfasen

Om te beginnen is het van belang dat je zelf de verschillende fasen in een leven en loopbaan erkent en doordrongen raakt van het nut van elk van deze fasen. Medewerkers krijgen vaak in de loop van hun loopbaan een andere toegevoegde waarde voor een organisatie. Daarop inspelen werpt vruchten af voor zowel de medewerker, de organisatie en jou als leider. Het werkt contraproductief om verwachtingen te hebben van iemand die tegen de zestig loopt die gelijk zijn aan de verwachtingen van iemand van twintig. Ze hebben waarschijnlijk allebei iets anders te bieden. Aan oude verwachtingen vasthouden levert in dit geval voor alle partijen frustratie op. Vaak trekt de medewerker hierbij een het kortste eind. Echter, tegelijkertijd komt daarbij het vertrouwen in jouw leiderschap op losse schroeven te staan.

  1. Erken alle benodigde bijdragen

Als organisatie heb je verschillende zaken nodig van je team. Ook de vaardigheden die hierbij horen verschillen. Door een goede inventarisatie te maken van alle benodigdheden en dat te combineren met je kennis van de diverse loopbaan- en levensfasen als genoemd in het eerste punt en het feit dat je weet waar jouw mensen in deze fasen zitten en waar hun kracht ligt, kun je deze als het ware in een matrix matchen en zo inzicht krijgen in de onderdelen die je nog mist. Wie weet kom je tot de conclusie dat je bij je volgende wervingscampagne helemaal niet die jonge high potential wilt zoeken op de arbeidsmarkt, maar past iemand met jarenlange ervaring en levenswijsheid beter bij het gat dat je zojuist ontdekt hebt.

  1. Ondersteun je management in deze mindshift

Creëer een omgeving waarin het denken in mogelijkheden en zien van de waarde van iedereen gemeengoed wordt. Train jouw management hierin en ga ze voor, zodat het denken de hele organisatie verovert en je hier op elk niveau van kunt profiteren.

  1. Creëer jouw mo(nu)mentje van geluk

Hoe laat je de mensen weten dat werk en geluk wel degelijk samen kunnen gaan? Creëer een cultuur waarin werkgeluk op de agenda staat. Een concrete wijze waarop je hieraan vorm kunt geven is letterlijk een mo(nu)mentje van geluk te creëren binnen je organisatie. Dat kan een bepaalde ruimte zijn die op basis van dit thema wordt ingericht, kunst die strategisch wordt geplaatst waardoor mensen worden gestimuleerd dit gegeven mee te nemen in het dagelijkse werk, zet het vast op de agenda van je meetings (dit hoeft overigens niet veel tijd in beslag te nemen en kan op zeer ludieke wijze). Op zoek naar inspiratie? Volg het thema ‘mo(nu)mentje van geluk’ van de Erfgoedprijs in Weert (Corten, 2017) (Dagblad De Limburger, 2017).

  1. Zorg voor persoonlijk contact, waardering en vrijheid

Bij werk draait het niet alleen om geld. Zorg met name voor persoonlijk contact, waardering en vrijheid (Gigengack, 2015). Zeker wanneer de werkdruk hoog is, zien mensen graag dat hun inzet wordt beloond. Niet alleen financieel, maar door het uiten van waardering en het zelf (deels) kunnen invullen van hun tijd en ruimte binnen de grenzen die de functie biedt.

Door op deze manier in te spelen op de verwachtingen van de markt en de toegevoegde waarde van je mensen, is het mogelijk om mee te spelen in de verwachtingen van de markt en de verhoogde prestatiedruk en tegelijkertijd een verschuiving te realiseren van werkdruk naar meer werkgeluk. Dit alles vraagt misschien niet alleen een verandering van mindset binnen je organisatie. Mogelijk start het met een shift in je eigen mindset. Het laatste deel van deze drieluik gaat in op jouw persoonlijk leiderschap met concrete tips voor het creëren van een juiste mindset.

Ontvang je de nieuwsbrief van Humance nog niet? Schrijf je dan hier meteen in zodat je het laatste deel zeker niet mist.

Verwijzingen

Corten, R. (2017, september). Mo(nu)ment van geluk. Dagblad De Limburger.

Dagblad De Limburger. (2017, september 18). Het geluk. Dagblad De Limburger, p. 8.

Gigengack, D. (2015, oktober 2). Geluk op het werk: de 5 beste inzichten. Opgehaald van MT.nl: http://hmnc.nl/2wU4wFF


Ook interessant om te lezen:

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 1

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 3

 

 

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 1

Begin oktober staakte het onderwijzend personeel van het primair onderwijs een dag om te kunnen protesteren in Den Haag. Ze eisten meer salaris stond overal breed uitgemeten en als je net wat verder keek bleek de werkdruk daaronder te liggen als grote pijn (Boer, 2017). De toenemende druk in het onderwijs is regelmatig punt van discussie en zorg. Hoe zit dat in jouw bedrijf? En hoe kun jij daar op inspelen? Deze week deel 1 van de tweeluik over werkgeluk en leiderschap.

Prestatiemaatschappij

De afgelopen decennia hebben we gezien dat veel sectoren te kampen hebben met stijgende werkdruk. De prestatiegerichtheid in onze maatschappij heeft gemaakt dat al jaren de focus ligt om meer presteren met dezelfde of minder middelen. Efficiency en kostenreductie blijken onontkoombaar, wil de concurrentie een stap voor blijven. Zeker wanneer je bedrijf het moet hebben van prijsconcurrentie.

In de jaren ’90 kwam het lean-denken overgewaaid vanuit de automotive in Japan. Met name Toyota werd bekend om zijn, op dat moment, baanbrekende wijze van organiseren van de fabriek. Nadat het in onze Westerse wereld de automotive had veroverd, werden de principes in snel tempo ingevoerd binnen alle mogelijke sectoren en de onderliggende principes werden geanalyseerd en vertaald in diverse instrumenten en programma’s waarvan Lean en Six Sigma misschien wel de bekendste zijn.

In het onderwijs ben ik zelf nog geen echte lean programma’s tegengekomen. Toch zie je wel elementen hiervan terugkomen. Op het moment dat je echter te maken hebt met zorg voor mensen, dan merk je dat het instrumentarium, ingegeven door de steeds hoger wordende prestatiedruk, vooral is ontstaan vanuit sectoren waar het ‘eindproduct’ ook werkelijk nog een product is. Wanneer het eindproduct een dienst is die wordt afgegeven aan een meer of minder kwetsbare groep mensen – denk aan zorg en onderwijs – dan begint het te rammelen en blijkt het niet altijd optimaal aan te sluiten.

Van werkdruk naar werkgeluk

Het onderwijs is echter niet de enige sector waarin het systeem piept en kraakt. Ook binnen het bedrijfsleven merken we dat het ver doorgevoerde efficiency-denken zijn tol eist. Op steeds meer plekken is de werkdruk de afgelopen decennia alleen maar toegenomen en komt het nu in een fase dat de rek eruit is.

Daarnaast is het van belang dat mensen gezond en gemotiveerd aan de slag blijven nu de AOW-leeftijd steeds verder wordt verhoogd. Twee tegenstrijdige trends die elkaar niet echt helpen. Tijd dus om te kijken hoe we deze trend kunnen ombuigen van werkdruk naar werkgeluk.

Diverse programma’s in het kader van duurzame inzetbaarheid hebben precies dit als doel: zorgen dat mensen gezond en gemotiveerd de eindstreep halen door de verschillende levensfasen van medewerkers te (h)erkennen tijdens hun loopbaan en hier rekening mee te houden. Dit hoeft zeker niet ten koste te gaan van de prestaties.

Werkgeluk en werkdruk kunnen hand in hand gaan wanneer jij er voor zorgt dat de juiste ingrediënten binnen je bedrijf aanwezig zijn. Deel 2 volgende week geeft je 5 tips hoe je dit kunt creëren. Wil je zeker weten dat je deze bijdrage niet mist? Volg dan de Company page van Humance op LinkedIn of schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.

 

Verwijzingen

Boer, C. d. (2017, oktober 6). Werkgeluk zit in kleine dingen. Dagblad de Limburger, pp. Regio 2-3.


Ook interessant om te lezen:

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 2

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 3

 

Wat doe jij met afval? Duurzaamheid en innovatie

Duurzame innovatie

In India hebben ze eind 2016 alle bankbiljetten van 500 en 1.000 roepi ongeldig verklaard, waarmee het land zich voor het vraagstuk geplaatst zag wat te doen met de 57 miljard ongeldige bankbiljetten (Dölcken, 2017). In het verleden werden ze vernietigd: eerst in de shredder en dan eindigden ze op een vuilstort of in de verbrandingsoven. Niet echt een duurzame oplossing. Nu steeds meer gedacht wordt hoe we cradle-to-cradle kunnen werken, ligt er een uitdaging om te kijken hoe wij met ons afval omgaan.

Duurzame innovatie

In het geval van de Indiase bankbiljetten kwam het Venlose bedrijf Kusters Engineering op het idee om het eens anders aan te pakken. Er werd een design wedstrijd uitgeschreven waarin jonge ontwerpers aan de slag gingen om nieuwe toepassingen te bedenken voor het waardeloze geld. Op deze manier kwamen diverse creatieve ideeën naar boven om afgedankt geld een nieuw leven te geven als constructieplaten, meubels, portemonnee en potlood. Een mooi initiatief om acties aan de slag te gaan met recycling. Misschien dienen we hier een kleine kanttekening te maken dat de productie duurzamer gebeurt dan het vernietigen uiteraard.

Duurzame innovatieHet zet je wel aan het denken wat er gebeurt met het afval in jouw organisatie. Heeft iemand er al bij stil gestaan of deze duurzaam verwerkt of gerecycled wordt? Meestal is dit niet onze core business en krijgt het weinig aandacht. Toch is het de moeite waard hier aandacht aan te besteden, zeker wanneer het afvoeren van afval in sommige gevallen steeds duurder wordt.

Vertrouwen

Je ziet de afgelopen jaren steeds meer voorbeelden voorbij komen van bedrijven die succesvol hebben nagedacht over hergebruik van hun afval. Duurzame innovatie die vruchten afwerpt.  In sommige gevallen blijkt dit zelfs een zeer lucratieve business te zijn. Denk bijvoorbeeld aan ECOR en Avery Dennison die het afval van stickers hergebruiken in panelen en Black Bear Carbon die black carbon wint uit oude, afgedankte autobanden. (Circulair Ondernemen, sd)

Creativiteit

Genoemde oplossingen vind je niet door de geijkte paden te bewandelen. Immers, we weten maar al te goed, wanneer je blijft doen wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gekregen. Creatief ‘out of the box’ denken is dan ook vereist om dergelijke innovatieve ideeën te ontplooien. Zelfs wanneer je niet zo bezig bent met duurzame innovatie, kan creativiteit helpen om mensen met ideeën te laten komen om je bedrijfsvoering verder te verbeteren en optimaliseren. De moeite waard dus om binnen je bedrijf een cultuur te creëren waarin creatief denken wordt gestimuleerd. Hoe je dat kunt doen? Volg dan deze blog volgende week weer. Dan volgen tips hoe je creativiteit in je organisatie kunt bevorderen.

 

Verwijzingen

Circulair Ondernemen. (sd). Opgehaald van Circulairondernemen.nl: http://hmnc.nl/2zErce6

Dölcken, S. (2017, september 27). Een potlood van ongeldige bankbiljetten. Dagblad De Limburger, p. 15.