Nieuw jaar, nieuwe kansen? Hoe je ze dit jaar écht gaat realiseren – deel 2

Vorige week ben ik kort ingegaan in het belang van het hebben van doelen. Veel mensen starten het nieuwe jaar met ‘goede voornemens’. Nu we aan de vooravond staan van een nieuw jaar, is het goed stil te staan bij wat je nodig hebt om jouw doelen het komende jaar daadwerkelijk te halen en te voorkomen dat ze, zoals vele goede voornemens, ergens in de eerste weken van het jaar verdampen.

Wil jij je doelen realiseren? Wees je bewust van de valkuilen

Het halen van doelen lijkt heel eenvoudig: leg duidelijk en helder vast wat je wilt bereiken, vertaal dit naar concrete acties en ga hiermee bewust aan de slag. Toch blijkt dat minder eenvoudig dan het klinkt. Voordat je het weet val je in één van de volgende valkuilen (Valk, 2015):

  1. Waan van de dag. Hoe vaak gebeurt het jou dat je ’s avonds thuis komt en je afvraagt wat je nu allemaal hebt gedaan? Hebben we niet allemaal eens meegemaakt dat we een aantal acties op ons lijstje hadden staan om naar onze doelen te werken en dat aan het eind van de dag deze acties zijn vervangen door andere, vaak ad-hoc, acties die zelden bijdragen aan het doel dat je voor ogen hebt? Ongemerkt neemt de waan van de dag het over.
  2. Motivatie. Het is veel gemakkelijker om oude paden te bewandelen, die duidelijk aanwezig en dus gemakkelijk begaanbaar zijn, dan om eerst een nieuw pad aan te leggen. Dat werkt met het nastreven van doelen niet anders. Om doelen daadwerkelijk te realiseren, is het van belang dat de een sterke motivatie aanwezig is. Deze is het sterkst wanneer deze niet van buiten is opgelegd (denk aan de maximum snelheid in het verkeer; je houdt je eraan omdat je geen bon wilt krijgen. Als deze externe motivatie wegvalt, is het zeer de vraag of je je nog aan deze snelheid houdt), maar vanuit jezelf komt: een intrinsieke motivatie.
  3. Onduidelijke acties. Wanneer je iets nieuws wilt bereiken, is het van belang dat je bepaald oud gedrag stopt en nieuw gedrag aanleert. Vaak hebben we één van deze twee wel helder, maar lang niet altijd de combinatie van deze twee. Wil je stoppen met roken, dan weet je dat je dient te stoppen met het opsteken van een sigaret. Heb je ook helder welk gedrag je daarvoor in de plaats zet? Je wilt meer gaan sporten. Het is duidelijk dat je gaat starten met je sportspullen pakken en naar de sportschool gaan. Weet je ook welke oud gedrag je dient te stoppen?
  4. Uitstelgedrag. Hoe vaak betrap jij jezelf erop dat je denkt: “Ach, dat komt morgen wel”? Voor je het weet is er een week voorbij. Zelf ben ik ook een kei in uitstellen, vooral wanneer ik een bepaalde weerstand voel, die meestal alles te maken heeft met het feit dat ik uit mijn comfortzone dien te stappen. Funest voor het halen van je doelen!
  5. Automatische piloot. Ruim 85% van ons gedrag is onbewust. Er zijn zelfs mensen die zeggen dat meer dan 95% van ons gedrag onbewust is. Het is dan ook heel gemakkelijk om weer in de ‘automatische piloot’ te schieten die wordt gevormd door ons instinct en conditionering. Daardoor worden we heel gemakkelijk terug gezet in ons ‘oude’ gedrag. Als je elke dag dezelfde route naar je werk neemt, denk je hier waarschijnlijk niet meer bij na. Wil je vervolgens een keer een andere route nemen, dan dien je hier heel bewust mee bezig te zijn. Doe je dit niet, dan merk dat je toch automatisch de bekende weg hebt genomen.

Zoals je ziet zijn het valkuilen waar we heel gemakkelijk in terecht komen. Sterker nog, wanneer je nieuwe doelen wilt bereiken, ga je deze valkuilen gegarandeerd tegenkomen. Er vanuit gaat dat ze niet op de loer liggen wanneer jij de intentie hebt uitgesproken iets anders te gaan en een bepaald doel te gaan halen is een illusie. Dus kunnen we ons hier maar beter van bewust zijn, zodat we er effectief mee om kunnen gaan wanneer ze op ons pad komen.

Acht tips om je doelen te realiseren

Wil jij vanaf 1 januari serieus met je doelen aan de slag? Dan volgt hier een aantal tips:

  1. Acties helder formuleren. Om te beginnen is het van belang helder te krijgen met welk gedrag je dient te stoppen en met welk gedrag je dient te starten. Schrijf deze ook voor jezelf op. Wil je stoppen met roken? Welk gedrag komt er in de plaats van het opsteken van een sigaret? Een appel eten bijvoorbeeld, een kop thee voor jezelf zetten, een korte wandeling maken. Zoek iets dat bij jou past en dat je in de plaats kunt zetten van het gedrag waarmee je wilt stoppen. Wil je meer sporten? Waarmee dien je dan te stoppen? Na het eten niet meer eerst even op de bank gaan zitten? De sporttas uit het zicht plaatsen? Vaak is het eenvoudig om één van de twee acties helder te krijgen. Zoek net zolang door totdat je zowel het ‘stop’ als het ‘start’ gedrag helder hebt.
  2. Neem actie nu! Vervolgens is het van belang dat je nu meteen actie neemt. Dus geen voornemens meer voor morgen. Meteen starten met hetgeen je hebt opgeschreven. Vertaal het naar concrete acties per dag, zet ze in je agenda en voer ze ook daadwerkelijk uit. Is het een keer mislukt? Dan doe je ze alsnog. Nu meteen!
  3. Koppel doel aan waarden. Heb je helder wat je echt belangrijk vindt en waarom je een bepaald doel wilt bereiken? Wanneer je doel gekoppeld is aan een waarde die voor jou heel belangrijk is, dan heb je jouw intrinsieke motivatiebron gevonden en is het een stuk gemakkelijker om je doel te blijven nastreven, ook als het even tegenzit. Als ‘gezondheid’ een belangrijke waarde voor je is, wordt stoppen met roken of meer gaan sporten een stuk gemakkelijker bijvoorbeeld.
  4. Oefenen, oefenen, oefenen. Je hebt waarschijnlijk niet in één dag leren zwemmen of autorijden. Dit heeft veel oefening gekost. Dat is bij het aanleren van nieuw gedrag niet anders. Door veel te oefenen maak je in je hersenen nieuwe paden aan en worden ze continu versterkt, terwijl de oude, ongewenste paden zwakker worden. Dat kost tijd en oefening. Tot het op den duur zo is ingesleten dat je nieuwe gedrag in je automatische piloot terecht komt. Laat je niet van de wijs brengen wanneer het niet meteen lukt. Blijf oefenen. Je zult merken dat het steeds gemakkelijker gaat.
  5. Momentje mindfulness. Onze automatische piloot en de waan van de dag halen ons ongemerkt uit de acties die nodig zijn om ons doel te bereiken. Hoe weet je dat dit gebeurt? Door een aantal keren per dag even stil te staan bij wat je doet en wat je doel was. Alles begint bij bewustzijn. Vind een manier die bij jou past. Er zijn verschillende manieren om even het bewustzijn naar boven te halen. Dat kan door middel van meditatie, mindfulness of yoga. Maar ook door even te wandelen, te werken met een checklist die je er even bij pakt. Vind een methode die bij past om jezelf regelmatig ‘bij de les’ te houden.
  6. Zorg voor reminders. Hang je doelen en je waarden ergens op waar je ze dagelijks ziet. Leg ze naast je bed, hang je op de spiegel of koelkast. Maak ze visueel door er een plaatje bij te hangen dat jou meteen triggert. Zoek een passende quote die je in het zicht plaatst.
  7. Stok achter de deur. Soms heb je net even wat meer nodig dan je eigen reminders. Het is handig om een stok achter de deur te hebben. Spreek met iemand af wat je wilt bereiken en vraag deze persoon je regelmatig te vragen hoe het gaat. Waarom is het gemakkelijker om te trainen in een groep? Waarom vallen mensen vaak meer af wanneer ze naar een diëtiste gaan? Niet alleen vanwege de tips die je dan krijgt, maar vooral door de stok achter de deur die je hiermee hebt gecreëerd.
  8. Heb compassie. Nieuwe doelen halen gaat meestal hand in hand met aanleren van nieuw gedrag. Zoals we hebben gezien is dit niet eenvoudig. Heb geduld met jezelf. Als het niet meteen goed gaan, laat je dan niet verleiden door jezelf verwijten te maken. Heb compassie met jezelf en wees liefdevol. Door verwijten en oordelend gedrag ondermijn je jouw motivatie en al het harde werk dat je er in hebt gestoken. Het feit dat je al daadwerkelijk al deze acties hebt ondernomen verdient al alle respect.

Heel veel succes met het realiseren van jouw doelen dit jaar! Laat je me weten hoe het gaat? Vind je het lastig om het allemaal al zelf te doen? Sluit dan aan bij één van de trainingen Koers vanuit je Kracht dit voorjaar. Daarin komt dit aan bod en krijg je een aantal praktische tools waar je direct mee aan de slag kunt.

 

Verwijzingen

Valk, G. d. (2015). Neuroleiderschap. Van macht naar kracht. Amsterdam: Futuro Uitgevers.


Ook interessant om te lezen:

Nieuw jaar, nieuwe kansen? Hoe je ze dit jaar echt gaat realiseren – deel 1

Nieuw jaar, nieuwe kansen? Hoe je ze dit jaar écht gaat realiseren – deel 1

Het nieuwe jaar staat voor de deur. Het moment om de balans op te maken van het afgelopen jaar en vooral vooruit te kijken naar de toekomst. Heb jij je doelen voor het komende jaar al geformuleerd? Ligt het budget voor 2018 al klaar? Heb je de lange termijn doelen van je bedrijf tegen het licht gehouden? Hoe ver sta je met de vertaling hiervan naar de dagelijkse benodigde acties om die doelen te realiseren? Vandaag deel 1 van een tweeluik om je optimaal voor te bereiden op het nieuwe jaar.

Waarom doelen belangrijk zijn voor je bedrijf

We weten het eigenlijk allemaal wel: het is belangrijk om doelen te hebben, om te weten waarom je iets doet. Medewerkers in bedrijven waar een duidelijke visie ligt, vertaald in concrete doelen, zijn vaak gemotiveerder, mede omdat ze weten waar ze naar toe werken. De kaders van het bedrijf en hun werkveld zijn duidelijk. Zolang deze doelen in lijn zijn met de persoonlijke doelen, of hier in elk geval niet haaks op staan, geeft het een gevoel van saamhorigheid en een ‘sense of purpose’.

Daarnaast geeft het duidelijke kaders aan binnen je werk waarbinnen je kunt bewegen. Als je weet dat één van de basisdrijfveren van de mensen de behoefte aan duidelijkheid is, dan is het niet zo moeilijk om te begrijpen waarom doelen, die deze duidelijkheid kunnen geven, van belang zijn.

Traditioneel stellen we vaak doelen op voor het nieuwe kalenderjaar. Denk maar aan je ‘goede voornemens’. Wie wil er niet in januari stoppen met roken, meer gaan sporten, afvallen, meer gaan verdienen, succesvol worden, bewuster gaan werken aan een goede gezondheid, noem maar op. Je kunt waarschijnlijk zo je eigen voornemens invullen. Ook in je organisatie maak je duidelijk wat je het komende jaar wilt bereiken en wat je daarom van iedereen verwacht. Alleen een goed voornemen of een doel stellen is echter niet voldoende.

Van doelen naar acties

Het helpt absoluut om regelmatig ‘geconfronteerd’ te worden met je doelen. Door ze ergens op te hangen waar je ze elke dag ziet bijvoorbeeld. Echter, wanneer je geen idee hebt wat je moet doen om deze doelen te bereiken, dan blijft het een vaag ‘voornemen’. We kennen allemaal voorbeelden van onszelf en onze omgeving wat er gebeurt met de meeste goede voornemens. Doelen dienen vertaald te worden naar concrete acties. Zeker wanneer je iets wilt bereiken dat je nog niet eerder hebt bereikt, vraagt het om acties of gedrag welke nieuw voor je zijn. Immers, met dezelfde acties en hetzelfde gedrag als voorheen, ga je hetzelfde bereiken als voorheen.

Dat is precies waar het met de meeste voornemens fout gaat. Een voornemen wordt lang niet altijd vertaald naar concrete acties, of niet voldoende vertaald. Nieuwe doelen halen betekent dat je gaat stoppen met iets dat je lange tijd hebt gedaan en gaat starten met iets nieuws. Vaak wordt één van de twee wel uitgewerkt. ‘Ik ga stoppen met roken’ bijvoorbeeld. Welk gedrag komt er in de plaats van het opsteken van een sigaret? Wanneer je meer verkopen wilt realiseren, zal dit niet gebeuren wanneer je niet meer mensen gaat bellen, bezoeken, contacten gaat leggen, enzovoorts.

Waarom zijn doelen dan toch zo lastig te halen?

Zelfs wanneer je de doelen voor het nieuwe jaar hebt vertaald in concrete acties, blijkt het lastig te zijn om dit voor langere termijn vol te houden. Voordat we het weten slippen we ongemerkt toch weer in oud gedrag, het achterblijven van acties, kortom, staat het halen van onze doelen op losse schroeven. Hoe komt dit?

Volgende week kijken we naar de valkuilen die op de loer liggen en jou ervan weerhouden jouw doelen te bereiken en hoe je kunt voorkomen dat je er telkens in valt. Zorg ervoor dat je jouw doelen voor het volgende jaar al duidelijk hebt en ze vertaalt hebt naar subdoelen per kwartaal, maand, week en concrete acties voor de eerste weken. Wil je zeker weten dat je de tips volgende week niet mist, schrijf je dan in voor de  nieuwsbrief en ontvang ze vanzelf in je mailbox. Doe het nu meteen, dan voorkom je in elk geval al één van de valkuilen. Wil je het komende jaar serieus met je doelen aan de slag? Laat dan een berichtje achter en leg daarmee de basis voor het omzeilen van een tweede valkuil. Veel succes en tot volgende week!

 


Ook interessant om te lezen:

Nieuw jaar, nieuwe kansen? Hoe je ze dit jaar echt gaat realiseren – deel 2

Kwaliteit: hoe ziet jouw ‘vlaaipolitie’ eruit?

Op Europees niveau is druk gesproken over het borgen van de kwaliteit en het keurmerk ‘streekproduct’. In dat kader stond ook de Limburgse vlaai op de agenda (Simoen, 2017). Inmiddels zijn de criteria vastgelegd waaraan vlaai dient te voldoen om te worden gezien als echte Limburgse vlaai. En om dat te bewaken is zelf sprake van een heuse vlaaipolitie. Hoe borg jij de kwaliteit in je bedrijf?

Keurmerk

Niet alles kan worden samengevat in een keurmerk. Natuurlijk zijn er diverse platformen waarmee een bepaald kwaliteitsbewustzijn wordt gegarandeerd en daarmee een borging van kwaliteit en processen wordt gesuggereerd. De ISO normering is hiervan de meest bekende.

Lang niet elke onderneming heeft de ambitie om zich aan een dergelijke normering te conformeren. Zeker in kleinere organisaties loop je nogal eens de kans dat de tijger groter wordt dan de organisatie zelf en je het kind met het badwater weggooit.

Toch zal elke zichzelf respecterende ondernemer willen borgen dat vanuit zijn onderneming een bepaalde kwaliteit wordt geleverd aan zijn klanten. Om klanten te winnen, binden en behouden is het noodzakelijk dat je dit minstens zo goed en het liefst beter doet dan de concurrentie.

Wat is kwaliteit?

De eerste vraag die opkomt is wat voor jou kwaliteit is op diverse niveaus:

  1. Productkwaliteit: aan welke eisen en specificaties dient je product of dienst te voldoen?
  2. Processen: hoe zijn processen ingericht op een optimale productkwaliteit te garanderen en daarnaast te zorgen dat afwijking zo weinig mogelijk voorkomen, vroegtijdig worden gesignaleerd en permanent worden opgelost?
  3. Gedrag: kwaliteit begint bij bewustzijn en gedrag. Wanneer de specificaties helder zijn, aan alle benodigde randvoorwaarden is voldaan en processen goed zijn ingericht, staat of valt het uiteindelijke slagen met de wijze waarom mensen hier in de praktijk mee omgaan. Vergelijk het maar het veiligheidsbewustzijn. Je kunt nog zoveel procesbeschrijvingen en regels invoeren en middelen aanreiken om een veilige omgeving te creëren; wanneer mensen besluiten deze middelen niet te gebruiken of in te zetten, bereik je als organisatie nooit het beoogde resultaat.

Bovenstaande niveaus kennen een hiërarchie. Productkwaliteit zie je altijd wel op de agenda staan van een onderneming. De laatste decennia zijn steeds meer instrumenten ontwikkeld die helpen ook de processen op de agenda te krijgen, al is dit nog niet overal gemeengoed. Daal je nog verder af naar het gedrag, dan maakt dit slechts zelden deel uit van de bewuste bedrijfsvoering. Dit terwijl het gedrag feitelijk de randvoorwaarde is om mede je productkwaliteit te optimaliseren. Wanneer je stuurt op gedrag en kwaliteitsbewustzijn, hoef je vaak nog nauwelijks te sturen op feitelijke productkwaliteit. De processen slaan daarin een brug tussen deze twee.

Hoe borg je jouw kwaliteit?

Op welke wijze borg jij de kwaliteit binnen jouw organisatie? Is dat vooral neergelegd in specificaties, criteria en marges (focus op productkwaliteit), wordt iedereen getraind in de stappen die doorlopen dienen te worden en processen uitgewerkt in flow-charts (focus of processen) of ben je al bezig met het vertalen van kwaliteitsnormen naar concreet gedrag en normen en waarden die hieronder liggen?

Zoals in de vorige paragraaf al is gesteld, kun je een bepaalde hiërarchie onderkennen in kwaliteitsbeleid. Ga dan ook vooral door met het scherp stellen van de specificaties en marges. Zorg er vervolgens zeker voor dat de weg daar naartoe is beschreven. Vergeet vervolgens alleen niet net even die slag dieper te maken en vast te stellen welk gedrag nodig is om dit alles tot een succes te brengen.

Goede kwaliteit begint bij jezelf. Als leider heb jij de sleutel in handen tot een effectief kwaliteitsbeleid. Dat valt of staat met jouw eigen gedrag. In hoeverre laat je zelf het voorbeeld zien van hetgeen je van je mensen verwacht? Sluit jouw gedrag aan op de normen en waarden die je hebt vastgesteld als zijnde essentieel voor een sublieme kwaliteit? Creëer je een inspirerende omgeving waarin mensen worden gestimuleerd continue met kwaliteit bezig te zijn zonder het misschien zelfs bewust te beseffen? Dan heb je de kern te pakken. Wanneer je dit zo in de DNA van je bedrijf hebt weten te integreren, dan heb je eigenlijk geen keurmerk meer nodig.

Helaas voor alle geweldige pogingen om een sexy functiebeschrijving hiervan op te stellen; de vlaaipolitie mag plaats maken voor cultuurpolitie. Een echt Limburgs vlaaitje op zijn tijd is daarbij natuurlijk niet te versmaden!

Verwijzingen

Simoen, R. (2017, september 25). Vlaaipolitie tegen sjoemelaars. Dagblad De Limburger, pp. 10-11.

 

 

 

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 3

In de vorige twee delen hebben we gezien dat het vinden van een juiste balans tussen werkdruk en geluk samenhangt met de wijze waarop jij naar de organisatie kijkt (mindset) en hoe je dit uitdraagt naar de rest van de organisatie (voorbeeldgedrag). Een aantal vrij concrete tips zijn gegeven als het gaat om het kijken naar de organisatie en je team. Daar ligt natuurlijk nog een laag onder: hoe zit het met jouw persoonlijk leiderschap? Welke diepgewortelde normen en waarden drukken hun stempel op jouw manier van aansturen en wat speelt op dit niveau bij jouw mensen? Het derde en laatste deel van dit drieluik gaat me je op reis naar deze dieper gelegen laag.

Geluk, kun je dat wel echt zelf beïnvloeden?

Voordat we nog net dat stapje dieper gaan, is het goed om eerst te kijken of het eigenlijk wel zinvol is hier energie in te steken. Kun je jouw eigen geluk wel echt zelf beïnvloeden? Als je dat niet kunt, hoe kun je dan (mee)werken aan het geluk van anderen? Op het moment dat jij een werkomgeving wilt creëren waarin alle randvoorwaarden zijn neergezet voor een goede balans tussen werkdruk en werkgeluk, is het van belang dat je deze eerst voor jezelf weet neer te zetten.

Laten we eerst eens antwoord geven op de vraag in hoeverre je jouw geluk kunt beïnvloeden. Hangt het niet heel erg af van wat er allemaal in je omgeving en leven gebeurt waar je geen vat op hebt? Natuurlijk hebben we allemaal te maken met omstandigheden die het gemakkelijker of moeilijker maken om je gelukkig te voelen. Echter, onderzoek heeft aangetoond dat al die omstandigheden slechts voor 10% jouw geluksgevoel bepalen. Daarnaast is 50% voor je bepaald; dit krijg je mee o.a. vanuit je opvoeding en je DNA. Daarmee blijft maar liefst 40% over dat je zelf kunt beïnvloeden (Hermes, sd). Een behoorlijk aandeel dus. De rest van dit artikel geeft je een aantal aanknopingspunten om die 40% meteen optimaal te gebruiken.

Persoonlijk leiderschap en geluk: het begint met jouw mindset

Het kwam in het vorige deel ook al als rode draad naar boven. Het begint allemaal bij de mindset. Er zijn al veel boeken geschreven over de ingrediënten van succes, waarbij mindset altijd met stip op nummer 1 staat (Hill, 1983). Daarnaast bepaalt succes niet je geluk, maar geluk jouw succes. Alle redenen dus om de aan de slag te gaan met de volgende 10 tips (Werken 2.0, sd):

  1. Focus op jouw talenten en passie
  2. Laat jezelf zien, wees authentiek
  3. Herken emoties bij jezelf en bij anderen
  4. Acteer vanuit vertrouwen en ondersteuning
  5. Verbind jouw persoonlijke waarden en drijfveren aan die van je organisatie
  6. Stop met het meteen oplossingsgericht denken en kijk eerst met een open mind naar de situatie
  7. Accepteer wat buiten jouw invloedssfeer ligt en richt je aandacht op zaken die je wel kunt beïnvloeden
  8. Wees bewust waar jij de verantwoordelijkheid legt: bij jezelf of bij een ander?
  9. Ken jouw eigen saboteurs en herken jouw belemmerende overtuigingen en patronen
  10. Experimenteer met nieuw gedrag: oefenen, oefenen, oefenen!

 

Elk van deze tips kunnen we nog verder uitwerken. In volgende blogs zullen er zeker diverse voorbij gaan komen, dus blijf ze volgen. Dit derde en laatste deel van de drieluik kunnen we niet mooier afsluiten dan met de woorden van David en Arjan van 365dagen succesvol.nl waarmee we ons maakbare geluk, ook voor onze organisatie weer terug brengen tot nuchtere Hollandse proporties: “maak je werkelijkheid niet mooier dan die is, maar maak ‘m ook niet lelijker” (Arjan, 2017). De realiteit zien zoals die is dus, waarbij jij kunt kiezen vanuit welk perspectief je ernaar wilt kijken. Veel geluk!

Kun je nog wat hulp gebruiken bij het slechten van een aantal beren op de weg die het lastig maken om dit pad te volgen? Dan kan Humance je ondersteunen daar vanuit jouw persoonlijk leiderschap jouw koers in te vinden.

 

Verwijzingen

Arjan, D. &. (2017, oktober 14/15). Maak het niet mooier, maa ook niet lelijker. Algemeen Dagblad magazine, p. 19.

Hermes, J. (sd). Je geluk trainen met 40%. Opgehaald van SoChicken.nl: http://hmnc.nl/2wVbOsP

Hill, N. (1983). Think & Grow Rich. Toronto: Random House of Canada.

Werken 2.0. (sd). 10 tips voor geluk op de werkvloer. Opgehaald van Werken20.nl: http://hmnc.nl/2g9re5F

 

Ook interessant om te lezen:

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 1

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 2

 

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 2

Naar aanleiding van de staking van het onderwijzend personeel van het primair onderwijs begin oktober, verscheen vorige week het eerste deel van de drieluik over werkdruk en werkgeluk. Conclusie was dat deze twee samen kunnen gaan, mits ze zorgt dat bepaalde randvoorwaarden binnen je organisatie aanwezig zijn. Wat heb je hier dan precies voor nodig? Zoals beloofd volgt in dit tweede deel een vijftal tips waarmee jij direct kun inspelen op dit vraagstuk binnen jouw organisatie.

Leiderschap met zorg voor geluk: 5 tips

Als leider speel je een onschatbare rol in het creëren van een balans tussen werkdruk en werkgeluk. Van jou wordt geen ontwikkeling van ingewikkelde instrumenten verwacht. Jouw rol ligt veel meer in het veranderen van de mindset in je onderneming. Hoe ziet die er dan uit?

  1. Erken zelf de verschillende loopbaan- en levensfasen

Om te beginnen is het van belang dat je zelf de verschillende fasen in een leven en loopbaan erkent en doordrongen raakt van het nut van elk van deze fasen. Medewerkers krijgen vaak in de loop van hun loopbaan een andere toegevoegde waarde voor een organisatie. Daarop inspelen werpt vruchten af voor zowel de medewerker, de organisatie en jou als leider. Het werkt contraproductief om verwachtingen te hebben van iemand die tegen de zestig loopt die gelijk zijn aan de verwachtingen van iemand van twintig. Ze hebben waarschijnlijk allebei iets anders te bieden. Aan oude verwachtingen vasthouden levert in dit geval voor alle partijen frustratie op. Vaak trekt de medewerker hierbij een het kortste eind. Echter, tegelijkertijd komt daarbij het vertrouwen in jouw leiderschap op losse schroeven te staan.

  1. Erken alle benodigde bijdragen

Als organisatie heb je verschillende zaken nodig van je team. Ook de vaardigheden die hierbij horen verschillen. Door een goede inventarisatie te maken van alle benodigdheden en dat te combineren met je kennis van de diverse loopbaan- en levensfasen als genoemd in het eerste punt en het feit dat je weet waar jouw mensen in deze fasen zitten en waar hun kracht ligt, kun je deze als het ware in een matrix matchen en zo inzicht krijgen in de onderdelen die je nog mist. Wie weet kom je tot de conclusie dat je bij je volgende wervingscampagne helemaal niet die jonge high potential wilt zoeken op de arbeidsmarkt, maar past iemand met jarenlange ervaring en levenswijsheid beter bij het gat dat je zojuist ontdekt hebt.

  1. Ondersteun je management in deze mindshift

Creëer een omgeving waarin het denken in mogelijkheden en zien van de waarde van iedereen gemeengoed wordt. Train jouw management hierin en ga ze voor, zodat het denken de hele organisatie verovert en je hier op elk niveau van kunt profiteren.

  1. Creëer jouw mo(nu)mentje van geluk

Hoe laat je de mensen weten dat werk en geluk wel degelijk samen kunnen gaan? Creëer een cultuur waarin werkgeluk op de agenda staat. Een concrete wijze waarop je hieraan vorm kunt geven is letterlijk een mo(nu)mentje van geluk te creëren binnen je organisatie. Dat kan een bepaalde ruimte zijn die op basis van dit thema wordt ingericht, kunst die strategisch wordt geplaatst waardoor mensen worden gestimuleerd dit gegeven mee te nemen in het dagelijkse werk, zet het vast op de agenda van je meetings (dit hoeft overigens niet veel tijd in beslag te nemen en kan op zeer ludieke wijze). Op zoek naar inspiratie? Volg het thema ‘mo(nu)mentje van geluk’ van de Erfgoedprijs in Weert (Corten, 2017) (Dagblad De Limburger, 2017).

  1. Zorg voor persoonlijk contact, waardering en vrijheid

Bij werk draait het niet alleen om geld. Zorg met name voor persoonlijk contact, waardering en vrijheid (Gigengack, 2015). Zeker wanneer de werkdruk hoog is, zien mensen graag dat hun inzet wordt beloond. Niet alleen financieel, maar door het uiten van waardering en het zelf (deels) kunnen invullen van hun tijd en ruimte binnen de grenzen die de functie biedt.

Door op deze manier in te spelen op de verwachtingen van de markt en de toegevoegde waarde van je mensen, is het mogelijk om mee te spelen in de verwachtingen van de markt en de verhoogde prestatiedruk en tegelijkertijd een verschuiving te realiseren van werkdruk naar meer werkgeluk. Dit alles vraagt misschien niet alleen een verandering van mindset binnen je organisatie. Mogelijk start het met een shift in je eigen mindset. Het laatste deel van deze drieluik gaat in op jouw persoonlijk leiderschap met concrete tips voor het creëren van een juiste mindset.

Ontvang je de nieuwsbrief van Humance nog niet? Schrijf je dan hier meteen in zodat je het laatste deel zeker niet mist.

Verwijzingen

Corten, R. (2017, september). Mo(nu)ment van geluk. Dagblad De Limburger.

Dagblad De Limburger. (2017, september 18). Het geluk. Dagblad De Limburger, p. 8.

Gigengack, D. (2015, oktober 2). Geluk op het werk: de 5 beste inzichten. Opgehaald van MT.nl: http://hmnc.nl/2wU4wFF


Ook interessant om te lezen:

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 1

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 3

 

 

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 1

Begin oktober staakte het onderwijzend personeel van het primair onderwijs een dag om te kunnen protesteren in Den Haag. Ze eisten meer salaris stond overal breed uitgemeten en als je net wat verder keek bleek de werkdruk daaronder te liggen als grote pijn (Boer, 2017). De toenemende druk in het onderwijs is regelmatig punt van discussie en zorg. Hoe zit dat in jouw bedrijf? En hoe kun jij daar op inspelen? Deze week deel 1 van de tweeluik over werkgeluk en leiderschap.

Prestatiemaatschappij

De afgelopen decennia hebben we gezien dat veel sectoren te kampen hebben met stijgende werkdruk. De prestatiegerichtheid in onze maatschappij heeft gemaakt dat al jaren de focus ligt om meer presteren met dezelfde of minder middelen. Efficiency en kostenreductie blijken onontkoombaar, wil de concurrentie een stap voor blijven. Zeker wanneer je bedrijf het moet hebben van prijsconcurrentie.

In de jaren ’90 kwam het lean-denken overgewaaid vanuit de automotive in Japan. Met name Toyota werd bekend om zijn, op dat moment, baanbrekende wijze van organiseren van de fabriek. Nadat het in onze Westerse wereld de automotive had veroverd, werden de principes in snel tempo ingevoerd binnen alle mogelijke sectoren en de onderliggende principes werden geanalyseerd en vertaald in diverse instrumenten en programma’s waarvan Lean en Six Sigma misschien wel de bekendste zijn.

In het onderwijs ben ik zelf nog geen echte lean programma’s tegengekomen. Toch zie je wel elementen hiervan terugkomen. Op het moment dat je echter te maken hebt met zorg voor mensen, dan merk je dat het instrumentarium, ingegeven door de steeds hoger wordende prestatiedruk, vooral is ontstaan vanuit sectoren waar het ‘eindproduct’ ook werkelijk nog een product is. Wanneer het eindproduct een dienst is die wordt afgegeven aan een meer of minder kwetsbare groep mensen – denk aan zorg en onderwijs – dan begint het te rammelen en blijkt het niet altijd optimaal aan te sluiten.

Van werkdruk naar werkgeluk

Het onderwijs is echter niet de enige sector waarin het systeem piept en kraakt. Ook binnen het bedrijfsleven merken we dat het ver doorgevoerde efficiency-denken zijn tol eist. Op steeds meer plekken is de werkdruk de afgelopen decennia alleen maar toegenomen en komt het nu in een fase dat de rek eruit is.

Daarnaast is het van belang dat mensen gezond en gemotiveerd aan de slag blijven nu de AOW-leeftijd steeds verder wordt verhoogd. Twee tegenstrijdige trends die elkaar niet echt helpen. Tijd dus om te kijken hoe we deze trend kunnen ombuigen van werkdruk naar werkgeluk.

Diverse programma’s in het kader van duurzame inzetbaarheid hebben precies dit als doel: zorgen dat mensen gezond en gemotiveerd de eindstreep halen door de verschillende levensfasen van medewerkers te (h)erkennen tijdens hun loopbaan en hier rekening mee te houden. Dit hoeft zeker niet ten koste te gaan van de prestaties.

Werkgeluk en werkdruk kunnen hand in hand gaan wanneer jij er voor zorgt dat de juiste ingrediënten binnen je bedrijf aanwezig zijn. Deel 2 volgende week geeft je 5 tips hoe je dit kunt creëren. Wil je zeker weten dat je deze bijdrage niet mist? Volg dan de Company page van Humance op LinkedIn of schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.

 

Verwijzingen

Boer, C. d. (2017, oktober 6). Werkgeluk zit in kleine dingen. Dagblad de Limburger, pp. Regio 2-3.


Ook interessant om te lezen:

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 2

Van werkdruk naar werkgeluk – deel 3

 

Wat doe jij met afval? Duurzaamheid en innovatie

Duurzame innovatie

In India hebben ze eind 2016 alle bankbiljetten van 500 en 1.000 roepi ongeldig verklaard, waarmee het land zich voor het vraagstuk geplaatst zag wat te doen met de 57 miljard ongeldige bankbiljetten (Dölcken, 2017). In het verleden werden ze vernietigd: eerst in de shredder en dan eindigden ze op een vuilstort of in de verbrandingsoven. Niet echt een duurzame oplossing. Nu steeds meer gedacht wordt hoe we cradle-to-cradle kunnen werken, ligt er een uitdaging om te kijken hoe wij met ons afval omgaan.

Duurzame innovatie

In het geval van de Indiase bankbiljetten kwam het Venlose bedrijf Kusters Engineering op het idee om het eens anders aan te pakken. Er werd een design wedstrijd uitgeschreven waarin jonge ontwerpers aan de slag gingen om nieuwe toepassingen te bedenken voor het waardeloze geld. Op deze manier kwamen diverse creatieve ideeën naar boven om afgedankt geld een nieuw leven te geven als constructieplaten, meubels, portemonnee en potlood. Een mooi initiatief om acties aan de slag te gaan met recycling. Misschien dienen we hier een kleine kanttekening te maken dat de productie duurzamer gebeurt dan het vernietigen uiteraard.

Duurzame innovatieHet zet je wel aan het denken wat er gebeurt met het afval in jouw organisatie. Heeft iemand er al bij stil gestaan of deze duurzaam verwerkt of gerecycled wordt? Meestal is dit niet onze core business en krijgt het weinig aandacht. Toch is het de moeite waard hier aandacht aan te besteden, zeker wanneer het afvoeren van afval in sommige gevallen steeds duurder wordt.

Vertrouwen

Je ziet de afgelopen jaren steeds meer voorbeelden voorbij komen van bedrijven die succesvol hebben nagedacht over hergebruik van hun afval. Duurzame innovatie die vruchten afwerpt.  In sommige gevallen blijkt dit zelfs een zeer lucratieve business te zijn. Denk bijvoorbeeld aan ECOR en Avery Dennison die het afval van stickers hergebruiken in panelen en Black Bear Carbon die black carbon wint uit oude, afgedankte autobanden. (Circulair Ondernemen, sd)

Creativiteit

Genoemde oplossingen vind je niet door de geijkte paden te bewandelen. Immers, we weten maar al te goed, wanneer je blijft doen wat je altijd hebt gedaan, krijg je wat je altijd hebt gekregen. Creatief ‘out of the box’ denken is dan ook vereist om dergelijke innovatieve ideeën te ontplooien. Zelfs wanneer je niet zo bezig bent met duurzame innovatie, kan creativiteit helpen om mensen met ideeën te laten komen om je bedrijfsvoering verder te verbeteren en optimaliseren. De moeite waard dus om binnen je bedrijf een cultuur te creëren waarin creatief denken wordt gestimuleerd. Hoe je dat kunt doen? Volg dan deze blog volgende week weer. Dan volgen tips hoe je creativiteit in je organisatie kunt bevorderen.

 

Verwijzingen

Circulair Ondernemen. (sd). Opgehaald van Circulairondernemen.nl: http://hmnc.nl/2zErce6

Dölcken, S. (2017, september 27). Een potlood van ongeldige bankbiljetten. Dagblad De Limburger, p. 15.

 

Hoe vind jij de balans tussen integriteit en prestatiedruk?

Regelmatig zien we dopingverhalen in de sportwereld naar boven komen die veel stof doen opwaaien. Zo ook afgelopen september (Zonneveld, 2017). Wanneer je kijkt naar de prestatiedruk in de sportwereld, is het niet zo vreemd om al snel de parallel te trekken naar organisaties. Hier is de prestatiedruk de afgelopen decennia alleen maar gestegen. Hoewel we hier niet te maken hebben met dopingaffaires, werpt het wel diverse vragen op. Wat kunnen de dopingaffaires ons leren over integriteit in onze leiderschap?

Welke afwegingen vraagt de stijgende prestatiedruk?

Dat de prestatiedruk steeds meer is gestegen in onze maatschappij is algemeen bekend en al diverse malen onderzocht. In de 20+ jaar dat ik zelf op de arbeidsmarkt werkzaam ben, heb ik de gevolgen hiervan ook zelf gezien en mogen ondervinden. De programma’s om alles steeds efficiënter en ‘lean’ te doen zijn niet meer weer weg te denken uit het bedrijfsleven. Waar ten tijde van mijn afstuderen ‘lean production’ alleen nog in de automotive te vinden was, zijn er nu nog maar weinig bedrijfstakken waar ‘lean six sigma’ en ‘agile’ programma’s niet dagelijkse kost zijn.

Deze verandering heeft ook veel invloed gehad op medewerkers. De prestatiedruk voor hen is steeds hoger geworden en iedereen krijgt momenteel ‘targets’ mee en wordt hierop beoordeeld. Op zich niets mis mee. Vastomlijnde doelen helpen je om de focus vast te houden en succesvol te zijn zolang alle randvoorwaarden die hiervoor nodig zijn ook zijn ingevuld. Daar wringt de schoen nogal eens, waarbij met name de medewerker de gevolgen direct ervaart en er de dupe van wordt. Overbelasting en burn-out zijn dé ziekteverschijnselen van deze tijd en mede gevolgen hiervan.

Een ander dilemma waar je als ondernemer voor geplaatst wordt is hoe om te gaan met diverse morele vraagstukken. De integriteit binnen een organisatie kan aardig onder druk komen staan wanneer de prestatiedruk steeds groter wordt. ‘Cutting corners’ wordt erg verleidelijk wanneer je beloning afhangt van het wel of niet halen van je targets.

Vertrouwen

Wat doe je wanneer je als leider wordt geconfronteerd met dit spanningsveld? Buiten de stijgende prestatiedruk is onze maatschappij er een van relaties. Zaken doen gebeurt nog steeds vooral op basis van vertrouwen. De ‘gunfactor’ speelt een belangrijke rol. Hoe jij omgaat met jouw klanten en de onderliggende waarden binnen je bedrijf spelen hierin een belangrijke rol. Wie heeft de meeste contact met de klant binnen je onderneming? Vaak ben je dat niet zelf en ligt dit bij een groep medewerkers; mensen die naar jou kijken voor richtlijnen en voorbeelden hoe te opereren binnen hun functie en hoe vorm te geven aan de waarden die jij belangrijk vindt.

Stimuleren van het naleven van waarden en integriteit ligt dan ook in basis bij jou als leider. Wanneer jij je laat verleiden tot ‘cutting corners’, zullen jouw mensen je hierin genadeloos volgen. En je ziet het in de doping affaires: het achtervolgt je een leven lang. Jij hebt dan ook de sleutel in handen tot het creëren van een integere organisatie die het vertrouwen wint van de markt. Goed om het achterhoofd te houden wanneer je weer eens wordt geconfronteerd met de verleiding om even de ‘snelle’ weg te kiezen.

 

Verwijzingen

Zonneveld, T. (2017, september 11). Doping achtervolgt je een leven lang. Dagblad De Limburger, pp. Sport 6-7.

 

 

 

Wat doet jouw cultuur met de hiërarchie?

Een tijdje geleden stond er een stukje in de krant over taal-hiërarchie en hoe we hiermee het verdwijnen van het dialect in de hand werken (Cornips, 2017). Aanleiding was een ongeruste moeder die een kind al dialectsprekend naar de peuterspeelzaal brengt, om het aan het eind van de dag Nederlandssprekend weer meer naar huis te nemen. Wat gebeurt er tijdens zo’n dag en hoe verhoudt dat zich tot jouw organisatie?

Wat is taalhiërarchie?

Toen bovengenoemde voorbeeld nader onderzocht werd bleek dat op peuterspeelzalen vaak zowel dialect als Nederlands wordt gesproken. Echter, tijdens het overdragen van kennis, zoal bijvoorbeeld tijdens het kringgesprek bij voorlezen, werd steevast Nederlands gebruikt, evenals bij het bepalen wat wanneer gebeurt. Het dialect werd vooral gebruikt tijdens de informele momenten en het ‘onbelangrijke’ vrij spelen. Kinderen leren hierdoor al heel snel dat Nederlands belangrijker is dan het dialect aangezien tijdens de formele momenten altijd Nederlands wordt gebruikt.

Onbewust pikt een kind deze hiërarchie in taalgebruik snel op en het is dan ook niet zo verbazingwekkend dat het Nederlands snel terrein wint ten koste van het dialect, wat ik zelf in de praktijk ook dagelijks ervaar.

Nu is dit een voorbeeld van taalcultuur. Wat heeft dat nu te maken met jouw onderneming? Meer dan je zo op het eerste gezicht zou denken.

Cultuur en hiërarchie binnen een onderneming

Binnen Nederland kennen we een cultuur waarin we vrij los omgaan met hiërarchie. Kijk naar onze buurlanden België en Duitsland en het verschil met onze overlegcultuur en informele omgangsvormen wordt meteen duidelijk. Er zijn weinig culturen waarin zo informeel met elkaar wordt omgegaan als in de Nederlandse cultuur. Dat zorgt nogal eens voor verbaasde en zelfs bezorgde blikken en onbegrip wanneer je werkt binnen een internationale context.

Door deze informele cultuur gebeurt er echter ook nog iets anders. In het systeemdenken vormt de aanwezigheid van een rangorde één van de systemische wetmatigheden (Botermans, 2017). Wanneer deze niet wordt gerespecteerd, kan dit zorgen voor verstoringen in de dynamiek die het optimaal functioneren van de organisatie niet ten goede komen.

Binnen Nederlandse organisaties uit zich dat bijvoorbeeld door een onduidelijke of steeds weer veranderende organisatiestructuur. Of door ongezonde competitie, sterk informeel leiderschap of machtsvertoon. Regelmatig hebben we te maken met verschijnselen binnen de organisatie waar we niet direct de vinger op kunnen leggen en die ons ervan weerhouden het beste uit onszelf en het bedrijf te halen. Toch kun je hier vaak als leider vrij gemakkelijk iets aan doen.

Heb jij wel eens het gevoel dat je de grip even kwijt bent? Denk je dat het te maken kan met hebben met een onbalans in de hiërarchie of wil je gewoon eens laten kijken wat er precies onder de oppervlakte aan de hand is? Neem contact op met Humance en zet jouw eerste stap richting nog dynamischer en effectiever leiderschap.

Verwijzingen

Botermans, D. (2017, maart 19). Leve de hiërarchie! Waarom moderne structuren niet werken. Opgehaald van Humance.nl: http://hmnc.nl/2nnEQiY

Cornips, L. (2017, september 4). Taalhiërachie. De Limburger, p. 10.

Ook interessant om te lezen:

Zit een holacracy te wachten op leiderschap?

Hocus pocus focus! Drie tips om te komen tot een duidelijke focus.

De familie Cox blijkt een kei te zijn in het vinden van een duidelijke focus wanneer ze een nieuw restaurantconcept ontwikkelen (Gerritsen, 2017). Zelf heb ik ook gemerkt dat het heel gemakkelijk is om te ontsporen wanneer je die duidelijke focus niet hebt. Bovendien loop je het risico dat je agenda razendsnel volloopt omdat je met alles tegelijk bezig bent.

Hoe moedig ben jij?

Een duidelijke focus aanbrengen voor je bedrijf of activiteiten is best spannend. Dit betekent namelijk onherroepelijk dat je heel veel dingen níet meer gaat doen. Daarmee trechter en verklein je automatisch ook je doelgroep. Dat vraagt moed; soms heel veel moed. De twijfel kan al snel toeslaan: is die kleine doelgroep die overblijft nog voldoende om enig bestaansrecht te hebben? Laat ik dan niet heel veel kansen en omzet liggen? Ik kan toch meer, kom ik nu wel voldoende tot mijn recht?

Aan de andere kant weten we eigenlijk wel dat het aanbrengen van focus werkt. Je energie wordt niet meer zo versnipperd en richt zich op een duidelijk doel. Je onderscheidt je duidelijk van concurrenten die deze duidelijke focus niet hebben. Kijk maar weer even naar de horeca. Cox geeft in het eerder genoemde artikel aan dat er steeds meer eetcafés komen met grofweg dezelfde kaart. Het enige waar je je dan nog in kunt onderscheiden is prijs. De vraag is of je met jouw bedrijf in snoeiharde prijsconcurrentie terecht wilt komen. Dat is wat er gebeurt wanneer je geen focus en duidelijke doelgroep hebt.

Dus raap al je moed bij elkaar en breng focus aan!

Drie tips om je over de drempel te helpen.

Vind je het nog steeds eng om jouw veilige brede doelgroep los te laten en focus aan te brengen? Deze tips helpen je de sprong te wagen.

  1. Sta open voor een experiment. Ondernemer, auteur en leermeester voor mij op dit gebied, Rob van den Borne (Excellent Ondernemen) , houdt het mij al voor vanaf het moment dat ik hem heb leren kennen. “Durf weg te laten”. Hiermee bevindt hij zich in het gezelschap van onder andere Steve Jobs, die ook al aangaf dat beslissen wat je niet (en tot welke doelgroep je dus niet richt), net zo belangrijk is als besluiten wat wel te doen. Door je doelgroep heel scherp neer te zetten, weet je wie je aanspreekt. Wanneer je een brede doelgroep hebt, loopt je kans dat niemand zich aangesproken voelt. Dus experimenteer eens een maand lang om je volledig te richten op die smalle doelgroep. Blijkt na een maand dat die keuze nog niet helemaal klopt? Dan stel je bij en ga je daar weer een maand voor. Net zo lang tot je jouw focus en doelgroep helemaal helder hebt.
  2. Accepteer wat op je pad komt. Onze eerste neiging wanneer we te maken hebben met tegenslag, is er tegenin gaan. De hakken gaan in het zand en ons hele wezen staat op weerstand. Wanneer je echter om je heen kijkt, dat zie je dat alles zich in een golfbewegingen beweegt: de natuur kent zijn seizoenen waar het op in dient te spelen, de economie kent zijn cycli wat ons van hoogconjunctuur naar crisis beweegt. Het is een illusie te denken dat alles altijd voor de wind moet gaan. Wanneer je dat los kunt laten, wordt het een stuk gemakkelijker om uit de weerstand te komen en richting oplossing te bewegen.
  3. Denk in kansen. ‘When life give you lemons, make lemonade’. Leer jezelf en de mensen in jouw organisatie aan om in elke uitdaging een kans te zien. Uitdagingen laten je zien wat niet (meer) werkt en geeft je een signaal om op zoek te gaan naar een nieuwe, betere manier. Als je op deze manier kunt denken, ga je heel anders naar tegenslagen kijken.

Merk je dat het, ondanks deze tips, toch nog lastig vindt om je mindset te veranderen? Dan kan een training Koers vanuit je Kracht uitkomst bieden. Meer informatie en exacte data vind je op hier

 

Verwijzingen

Gerritsen, W. (2017, september 7). Kip is hip. Dagblad De Limburger.


Ook interessant om te lezen:

Vergeet even je doelen! Waarom dromen belangrijk is – deel 1